Chodzi oczywiście o alternatywę skierowaną do handlu detalicznego, który może niechętnie patrzeć na AWS jako platformę chmurową dla siebie, zważywszy na konkurencję ze strony samego Amazona.
Schwarz Group, właściciel marki Lidl i Kaufland rzuca wyzwanie Amazonowi, planując uruchomienie własnej platformy usług w chmurze, której oferta ma być skierowana do detalistów. Jednym z kroków w tym kierunku było przejęcie przez grupę dostawcy oprogramowania Camao IDC. Przejęcie zakończono oficjalnie 1 maja i w ten sposób firma pozyskała kluczowe kompetencje w postaci ok 70 specjalistów technologii chmurowych i digitalizacji, niezbędne zarówno do budowy platformy chmurowej jak również zapowiadanego startu w Wielkiej Brytanii usługi zakupów i dostawy online.
Stworzeniem nowej platformy pokieruje Stefan Herold, który zaledwie w marcu przejął rolę szefa ds. strategii i zarządzania biznesem. Działania w kierunku uruchomienia platformy przyspieszyły ze względu na pandemię i kryzys wywołany koronawirusem, które na trwałe zmieniły zwyczaje zakupowe i postawiły detalistów przed koniecznością szybkiej i często radykalnej przebudowy (bądź budowy od podstaw) swoich strategii cyfrowych.
Schwarz IT zamierza budować swoją pozycję konkurencyjną na pełnej zgodności z unijnymi regulacjami dotyczącymi ochrony danych (GDPR) i lokalizacji na terenie Europy, co ma być wyróżnikiem wobec AWS będącego związanym również regulacjami USA jak np. Cloud Act. Czy jednak to wystarczy w konkurencji z graczem o dominującej pozycji na rynku, hiperskalowej architekturze i zasobach gotówkowych dających możliwość skutecznej walki cenowej?
Poza niekwestionowanym wzrostem wykorzystania usług chmury publicznej dostarczanych przez dostawców hiperskalowych analitycy rynku wskazują na trend związany z chmurami branżowymi. To rozwiązania, których przewagą konkurencyjną jest m.in. dostosowanie do specyficznych branżowych regulacji, procesów biznesowych i lokalizacji – co podnosi efektywność kosztową jednocześnie stanowiąc czynnik uniezależniający od dominujących graczy będących w pewnych branżach (jak np. detal) potencjalnym zagrożeniem (Amazon).
Lidl uruchomił już Lidl Digital Logistics w Wielkiej Brytanii, a w styczniu pojawiły się doniesienia, że może uruchomić usługę dostawy online do połowy roku. Brytyjski dyrektor ds. cyfrowych Alex Murray już od 2018 roku podkreślał znaczenie nowych projektów cyfryzacji zakupów detalicznych w Lidlu. Ostanie wydarzenia tylko wzmocniły ten trend.