Magda Dziewguć, dyrektor Google Cloud Poland
Magda Dziewguć, dyrektor Google Cloud Poland, fot. Marta Wojtal
BIZNES INFRASTRUKTURA

Magdalena Dziewguć: Cloud made in Poland

Poprosiliśmy Magdalenę Dziewguć, dyrektor Google Cloud Poland, o kilka refleksji na temat obecności Google Cloud w Polsce, zarówno pod kątem uruchomionego 1,5 roku temu regionu w Warszawie jak i inwestycji w hub technologiczny oraz zespół rozwijający platformę. Podjęliśmy również tematy technologiczne jak suwerenność danych i wsparcie AI / ML.

 

>>

Lubię mówić, że Google Cloud jest już “made in Poland” i to jest zarówno opis tego, jak się rozwijamy obecnie i jakie są nasze plany na przyszłość. Nasze kluczowe rozwiązania powstają już teraz zarówno w naszym centrum w Warszawie, jak i w historycznym biurze przy Rynku Głównym w Krakowie. W Polsce powstają więc technologie chmurowe Google odpowiedzialne za działanie globalnych produktów i usług, z których korzystają miliardy osób i firm na całym świecie.

Magdalena Dziewguć

Dyrektor Google Cloud Poland

 

Cloud Forum: Zacznijmy od regionu GCP w Warszawie. Mija już ponad 1,5 roku od uruchomienia, chciałbym zapytać o podsumowanie – jakie założyliście sobie cele do osiągnięcia w tym czasie i jak wygląda ich realizacja? Jakie są plany na najbliższy czas, czy np. będzie się rozbudowywać fizycznie, zwiększać ilość dostępnych usług?

Magdalena Dziewguć: – To rzeczywiście dość wyjątkowy czas dla rozwoju obecności Google w Polsce. Minęło już ponad 16 lat, odkąd otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. W 2021 roku uruchomiliśmy region Google Cloud, w 2022 zainwestowaliśmy blisko 2,7 miliarda złotych w zakup i dalszy rozwój The Warsaw HUB, nowoczesnego kompleksu biurowego w samym sercu stolicy, gdzie ulokowaliśmy Centrum Rozwoju Technologii Google Cloud, największe nasze biuro w Europie zajmujące się rozwojem najbardziej zaawansowanych technologii chmurowych. A dosłownie pod koniec zeszłego roku nasze zespoły inżynierskie wróciły do naszego biura przy Rynku Głównym w Krakowie, także tworząc tam rozwiązania chmurowe. Niezmiennie wierzymy więc w potencjał Polski i regionu. Jest to zdecydowanie atrakcyjna lokalizacja do rozwoju najnowocześniejszych technologii.

Google Cloud na całym świecie prężnie się rozwija – nasz globalny dział sprzedaży powiększył się ponad trzykrotnie od 2019 roku. To niesamowity czas dla Google Cloud i dla nas, pracowników. Jesteśmy w momencie, w którym firmy – duże i małe – zastanawiają się, jak przekształcić swój biznes i którzy partnerzy będą ich wspierać w tej transformacji. Dlatego jesteśmy tak podekscytowani zmianami, w których możemy wspierać naszych partnerów.

Wszystkie inwestycje, których dokonaliśmy i technologie, które wprowadzamy, pozwalają na niesamowite postępy w cyfrowej transformacji firm. Zgłaszają się do nas kolejne firmy nie tylko z prośbą o pomoc w jej sprawnym przeprowadzeniu, ale również o wsparcie przy opracowaniu na nowo swoich podstawowych modeli biznesowych w oparciu o chmurę. Są to firmy, które stawiają na cyfrowy rozwój. Wierzą, że skorzystają na transformacji cyfrowej i przejściu do chmury. Z naszych rozwiązań korzysta już wiele firm w Polsce – od wielkich retailerów takich jak LPP i operatorów telekomunikacyjnych takich jak Orange czy UPC, przez takie sektory jak produkcja mebli i wystrój wnętrz (Grupa VOX), po globalne startupy takie jak Booksy. Rozwijamy również nasze strategiczne partnerstwo z Chmurą Krajową – to dzięki temu m.in. w ekspresowym tempie zespół Chmury Krajowej mógł stworzyć kompletne rozwiązanie do rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19, z którego skorzystały miliony Polaków. Z kolei na świecie z Google Cloud korzystają m.in takie wielkie przedsiębiorstwa jak Ford, Toyota, Santander Bank i wiele innych.

Znacząca część całkowitej kwoty inwestycji GCP jest przeznaczona na edukację i programy wsparcia biznesu, m.in. MŚP. Jak oceniacie dotychczasowe programy, jeśli chodzi o efekty, takie jak wzrost świadomości czy poziom wykorzystania przez polskich przedsiębiorców rozwiązań chmurowych?

– Google Cloud pomaga firmom w transformacji cyfrowej na całym świecie. Biorąc pod uwagę jej stan w Polsce – musimy wszyscy, zarówno sektor prywatny, jak i publiczny – działać na rzecz jej przyspieszenia. Zgodnie z zaleceniami UE do 2030 roku 75% organizacji powinno funkcjonować w chmurze. Według badań DESI (Digital Economy and Society Index) Komisji Europejskiej, w Polsce jedynie 19% przedsiębiorstw korzystało z rozwiązaniach chmurowych w 2021 roku, a tymczasem średnia dla UE wynosiła 34%.

Polskie przedsiębiorstwa – od liderów świata finansów, takich jak PKO Bank Polski, przez wiodące przedsiębiorstwa handlowe, wśród których można wskazać na przykład LPP, po startupy takie jak Booksy – już korzystają z zalet chmury Google. Aby w pełni wykorzystać jej atuty, od otwarcia regionu Google Cloud Polska przeszkoliliśmy ponad 25 000 specjalistów IT i udzieliliśmy wsparcia w uzupełnieniu wiedzy w tym zakresie ponad 4,5 tysiącom firm. Cieszy nas ogromne zainteresowanie naszymi programami szkoleniowymi. Współpracujemy też z wieloma polskimi uczelniami, wprowadzając wiedzę o technologii i praktykę wdrażania rozwiązań chmurowych do oferty dydaktycznej dla osób, które szkolą się do zawodów inżynieryjnych w naukach komputerowych.

Czy kwestie związane z suwerennością danych, wymaganiami regulacyjnymi co do rezydencji danych stanowią przeszkodę w adopcji chmury we „wrażliwych” i regulowanych branżach w Polsce?

– Każda z branż ma swoje wyzwania i wymogi, zwłaszcza jeśli chodzi o branże regulowane. Jako jedyny w Polsce globalny dostawca rozwiązań chmurowych uruchomiliśmy region chmury w kraju, aby m.in. ułatwiać firmom oraz instytucjom spełnianie tych wymagań i potrzeb. Współpracujemy z nimi nad wdrażaniem najnowszych rozwiązań – jednym z ostatnich przykładów jest wdrożenie hurtowni danych w Spółdzielczej Grupie Bankowej – przy udziale Chmury Krajowej i Accenture.

Nasi klienci szukają dostawcy chmury, który spełnia ich wymagania w zakresie bezpieczeństwa, prywatności i autonomii, bez uszczerbku dla ich funkcjonalności lub innowacyjności.  Nasze rozwiązania Sovereign Solutions zostały zaprojektowane tak, aby wspierać protokoły dotyczące suwerenności danych, operacyjnej i programowej. Jednocześnie dają większą kontrolę klientom i zwiększają transparentność procesów używających danych wrażliwych. Rozwiązania te są zbudowane na fundamencie open source, obejmującym otwarte interfejsy API i usługi, aby umożliwić interoperacyjność i trwałość procesów. Za pomocą Google Cloud klienci spełniają wiele wymogów dotyczących suwerenności danych, które są dostarczane bezpośrednio przez Google Cloud za pośrednictwem Assured Workloads dla obywateli UE lub za pośrednictwem lokalnych partnerów. Ponadto udostępniamy listę zaufanych lokalnych partnerów do rygorystycznego nadzoru, aby wspierać suwerenność operacyjną i oferujemy rozwiązania typu Hosted Cloud w celu utrzymania suwerenności programowej.

Skoro jesteśmy przy suwerenności danych – podczas Google Cloud Next firma ogłosiła udostępnienie szerokiej gamy rozwiązań, które mają wspierać obecne i pojawiające się potrzeby europejskich klientów w zakresie suwerenności. Czy możesz przybliżyć tą inicjatywę, w szczególności – jaki może mieć znaczenie dla polskich klientów oraz partnerów?

– Z naszych rozmów z klientami i partnerami jasno wynika, że spełnienie wymogów dotyczących suwerenności danych musi obejmować wsparcie dla aplikacji, których używają do prowadzenia działalności i rozwijania innowacji. W tym celu ogłosiliśmy na ubiegłorocznej konferencji Next, że ponad 20 niezależnych dostawców oprogramowania (ISV) z Europy i całego świata dołączyło do nowego programu Google Cloud Ready – Sovereign Solutions z zamiarem wprowadzenia swoich produktów do środowisk Google Cloud Sovereign Solution. Wśród tych partnerów są Aiven, Broadcom (Symantec), Cloud Software Group (Citrix), Climate Engine, Commvault, Confluent, Datadog, DataIKU, Dell Technologies, Elastic, Fortinet, Gitlab, Iron Mountain, LumApps, MongoDB, NetApp, OpenText, Palo Alto Networks, Pega Systems, Siemens, SUSE, Thales, Thought Machine, Veeam i VMware.

Kontynuując wątek nowości z Google Cloud Next – Centrum Migracji ma łączyć w jednym miejscu narzędzia do oceny, planowania, migracji i modernizacji, tyle mówi komunikat. Z punktu widzenia klienta jest to jednak jedna z ważniejszych inicjatyw. Czy są tylko materiały tzw. pasywne, do wykorzystania, przeczytania, oglądnięcia – czy może również wsparcie doradcze?

– Zasadniczo to, co robimy, to uproszczenie migracji i modernizacji w chmurze dzięki Dual Run i Migration Center. Dual Run umożliwia klientom tworzenie cyfrowych kopii systemów mainframe i jednoczesne uruchamianie ich w Google Cloud, natomiast Migration Center gromadzi w jednym miejscu narzędzia do oceny, planowania, migracji i modernizacji, dzięki czemu organizacje szybciej i łatwiej przechodzą do chmury. Jednak warto pamiętać, ze przy migracjach współpracujemy zarówno z klientami końcowymi, jak i posiadamy świetny, rozbudowany ekosystem partnerów – także w Polsce, którzy są wyspecjalizowani w migracjach do chmury.

Większe zaangażowanie w sztuczną inteligencję w zakresie open source, to kolejny interesujący wątek z Google Cloud Next. Czy przybliżyłbyś szczegóły projektu OpenXLA oraz jakich korzyści mogą oczekiwać klienci czy społeczność developerska AI/ML?

– Zamknięte ekosystemy stanowią barierę dla innowacji w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML). Stwarzają niezgodności między technologiami i utrudniają możliwość szybkiego i łatwego doskonalenia modeli ML.

W Google uważamy, że oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym (OSS) jest niezbędne. Jako wiodący członek Cloud Native Computing Foundation (CNCF) mamy ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy ze społecznościami. Zależy nam, aby projekty OSS stały się katalizatorami postępu technologicznego, dlatego wspólnie przekształcamy je na bardziej dostępne i przejrzyste. Popieramy wszelkiego rodzaju otwarte ekosystemy, jak również AI/ML – jesteśmy głęboko przekonani, że żadna firma nie powinna być wyłącznym właścicielem innowacji w tych obszarach.

Projekt OpenXLA będzie zrzeszał otwartą i neutralną wobec dostawców społeczność liderów branży. Ich praca ma na celu uczynienie frameworków ML łatwymi w użyciu i kompatybilnymi z różnymi sprzętami.

Rozwój technologii ML jest często hamowany przez niezgodności pomiędzy frameworkami i sprzętem, co zmusza deweloperów do kompromisów technologicznych przy tworzeniu rozwiązań ML. OpenXLA to opracowany przez społeczność i oparty na otwartych źródłach ekosystem kompilatorów ML i projektów infrastrukturalnych rozwijanych przez liderów branży AI/ML, w tym AMD, Arm, Google, Intel, Meta, NVIDIA i innych. Rozwiązanie to pozwoli twórcom oprogramowania ML budować swoje modele w oparciu o wiodące frameworki (TensorFlow, PyTorch, JAX) i wykonywać operacje z wysoką wydajnością na różnych urządzeniach (GPU, CPU i akceleratory ML). Ta elastyczność umożliwia deweloperom dopasowanie właściwego narzędzia dla ich projektu. Nie będą musieli podejmować decyzji w oparciu o zamknięte systemy. Nasza społeczność rozpocznie prace nad systemem do wspólnego rozwijania kompilatora XLA, który jest oddzielany od TensorFlow. Jednocześnie rozpoczną się prace nad StableHLO, przenośnym zestawem operacji obliczeniowych ML, który ułatwia wdrażanie frameworków na różnych narzędziach.

Google Cloud - biuro w Krakowie
Biuro Google Cloud Poland w Krakowie

Na koniec wróćmy na rodzime podwórko: jak rozwija się obecnie i jakie są plany, jeśli są, co do polskiego centrum rozwoju GCP?

– Lubię mówić, że Google Cloud jest już “made in Poland” i to jest zarówno opis tego, jak się rozwijamy obecnie i jakie są nasze plany na przyszłość. Nasze kluczowe rozwiązania powstają już teraz zarówno w naszym centrum w Warszawie, jak i w historycznym biurze przy Rynku Głównym w Krakowie. W Polsce powstają więc technologie chmurowe Google odpowiedzialne za działanie globalnych produktów i usług, z których korzystają miliardy osób i firm na całym świecie.

Nasze nowe krakowskie zespoły inżynierskie są odpowiedzialne za rozwój kluczowych elementów usług chmury obliczeniowej oraz światowej infrastruktury internetowej. To m.in. Content Delivery Network, pozwalająca przesyłać do internautów na całym świecie dane, multimedia oraz transmisję strumieniową; system Borg – zarządzający pracą centrów danych Google; oraz usługi takie jak BigQuery, która jest wykorzystywana przez największe światowe firmy do analizy posiadanych przez nie danych.

Dziękuję za rozmowę.

 

Rozważ wyłączenia AdBlockera

Cloud Forum rozwija działalność m.in. dzięki wyświetlaniu reklam online dla naszych Czytelników. Prosimy o rozważenie wsparcia nas poprzez wyłączenie blokera reklam.
Obserwuj nas: