Leszek Szczęch, Account Executive, Colt Technology Services
Leszek Szczęch, Account Executive, Colt Technology Services. Źródło: Colt TS
INFRASTRUKTURA INNOWACJE

Przygotujmy się na chmurę 3.0

Uruchamiane przez dostawców hiperskalowych regiony chmury publicznej w Polsce, dynamiczny rozwój rynku data center i zapotrzebowanie na szybki i niezawodny dostęp do sieci przez przedsiębiorstwa i pracowników zdalnych to czynniki naturalnie sprzyjające wzrostowi firm takich jak Colt Technology Services.

O adopcji technologii przez przedsiębiorstwa po pandemii, planach rozwoju sieci Colt IQ w ramach regionu Europy Środkowej i Wschodniej, współpracy z globalnymi dostawcami chmury publicznej wchodzącymi do Polski jak i niezwykle ważnym obecnie zagadnieniu bezpieczeństwa komunikacji rozmawiamy z Leszkiem Szczęchem, Account Executive w Colt Technology Services.

Redakcja Cloud Forum: Choć jeszcze za wcześnie wyobrażać sobie świat po pandemii Covid-19 to firmy powoli podejmują projekty transformacyjne zamrożone u progu pandemii. Ten okres wiele nauczył firmy i zrewidował niektóre plany. Jak będzie wyglądać wg Pana adopcja technologii przez przedsiębiorstwa w najbliższym czasie – czeka nas chmura 3.0?

Leszek Szczęch, Colt Technology Services: – Kryzys COVID-19 o całe lata przyspieszył zmiany w sposobie prowadzenia biznesu, w Polsce i na świecie, we wszystkich sektorach. W ciągu ostatnich 12 miesięcy byliśmy świadkami bezprecedensowego wzrostu migracji do chmury, wspieranego przez szereg nowych technologii i napędzanego przez COVID-19. Dziś przedsiębiorstwa są już gotowe, aby jeszcze bardziej zwiększyć poziom migracji i wejść w nową erę możliwości jaką daje chmura. W pełni angażują się w cyfrową transformację swoich organizacji, odchodząc od starszych standardów i przyjmując zupełnie nową generację rozwiązań opartych o chmurę.

Colt zlecił specjalistyczne badania, przeprowadzone przez Censuswide, aby dokładnie określić co napędza kolejną falę migracji do chmury. Nowej rzeczywistości nie można zaprzeczyć. Widać, jak firmy przyspieszają cyfryzację w takich obszarach, jak interakcja z klientami, łańcuch dostaw oraz operacje wewnętrzne. Udział produktów cyfrowych w ich portfolio cały czas wzrasta. Myślę, że polskie przedsiębiorstwa, które chcą pozostać konkurencyjne w nowym ekosystemie biznesowo-gospodarczym, muszą przemyśleć i na nowo stworzyć swoje strategie i sposób działania. Dla mnie technologia ma strategiczne znaczenie jako kluczowy składnik biznesu, nie jest tylko źródłem oszczędności.

W wyniku pandemii dokonał się ogromny postęp cyfryzacji, zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i branży jako całej. Jak podaje firma analityczna Gartner, wydatki przedsiębiorstw na usługi w chmurze mają w 2021 r. wzrosnąć o 18,4%. Jako główny czynnik wskazane zostało dążenie do transformacji działalności. Co warto podkreślić, tego typu zmiany wymagają wysokiego poziomu przepustowości infrastruktury telekomunikacyjnej i niskich opóźnień, co ponownie wskazuje na kluczowe znaczenie wyboru odpowiedniego partnera sieciowego. Biorąc pod uwagę to jak przetwarzanie danych jest ważne dla przyszłych planów dotyczących chmury, bezpieczeństwo w sieci staje się ważnym priorytetem. Ewolucja technologii i wdrożenia najnowszych innowacji sieciowych będą miały decydujące znaczenie dla realizacji tych ambicji. W tym miejscu chciałbym wspomnieć o decyzji polskiego rządu w odpowiedzi na pandemię COVID-19, a wśród nich o propozycjach dotyczących podatków.

21 lipca 2020 r. UE uzgodniła plan naprawy (NextGenerationEU) oraz wieloletni program finansowy na lata 2021–2027. W ramach tego programu, państwa członkowskie muszą przygotować krajowe plany naprawcze. Polska na ten cel będzie miała do dyspozycji 57 mld euro. I mocno wierzę, że rola ICT i usług oraz infrastruktury cyfrowej, na której się opierają i na której się skalują, stanie się kluczowa dla ciągłości aktywności gospodarczej i społecznej oraz zmniejszania wpływu pandemii.

Jeszcze raz wracając do pandemii – uwidoczniła ona jak ważna jest niezawodna, elastyczna i bezpieczna łączność. Zarówno dla połączeń np. między chmurami jak i zapewniająca dostęp zdalny często tysiącom pracowników organizacji. Jak zmieniły się potrzeby przedsiębiorstw w tym zakresie i na ile Colt musiał się do nich – bardzo szybko – dostosować?

– Od początku pandemii Covid-19 obserwujemy znaczną zmianę ruchu w punktach połączeń w sieci brzegowej obsługujących komunikację PTT, lokalnych dostawców usług internetowych, dostawców treści oraz usług w chmurze. W ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy znaczny wzrost ruchu w naszej sieci – 30-40% jeżeli chodzi o przekaz danych oraz skoki o 50-60% w transmisji głosowej, w przypadku niektórych klientów zgłoszone zapotrzebowanie na przepustowość wzrosła 20-krotnie. Jesteśmy w stanie zaspokoić ten wzrost i nadal zapewniać dodatkową przepustowość w poszczególnych warstwach naszej sieci.

W Colt dokonaliśmy znaczących zmian, aby umożliwić całej organizacji pracę zdalną i nadal świadczyć usługi najwyższej jakości i wspierać znaczny wzrost zapotrzebowania na przepustowość. Kluczem do tego było pozyskanie danych i ich ocena. Zbudowaliśmy ekosystem narzędzi do określania wydajności sieci, wykrywania usterek i telemetrii, które zapewniają szczegółowy wgląd w przepływ ruchu, wzrost, zmiany wzorców i pomiar wydajności. Dzięki temu możemy z wyprzedzeniem dostrzegać pojawiające się trendy. Narzędzia te umożliwiły nam przygotowanie scenariuszy na wypadek usterek, analizę awarii i ustalenie zapotrzebowania na dodatkową przepustowość sieci. Systemy analizują trendy ruchu i umożliwiają dystrybucję ruchu na alternatywne, mniej obłożone ścieżki, pomagając w efektywnym zarządzaniu ruchem. Umożliwiają również wykrywanie usterek sieciowych w czasie zbliżonym do rzeczywistego, co oznacza, że ​​możemy podejmować skuteczne i terminowe działania naprawcze.

Choć zawsze zdawaliśmy sobie sprawę z tego jak wielkie znaczenie ma łączność, nie byliśmy w stanie przewidzieć sytuacji, w jakiej się dzisiaj znajdujemy. Nadal uważnie monitorujemy rozprzestrzenianie się i wpływ Covid-19 na całym świecie. Dramatyczna i nieoczekiwana zmiana sposobu, w jaki większość z nas obecnie pracuje i żyje, nastąpiła niezwykle szybko i potrwa jeszcze dość długo. Rok temu pisaliśmy o tym, jak może wyglądać przyszłość sieci, z większą liczbą pracowników pracujących zdalnie i większym zaufaniem do usług w chmurze. W przypadku wielu firm adaptacja do nowych warunków nastąpiła znacznie wcześniej niż planowano. Jeżeli chodzi o wspomniane w pytaniu aspekty sieci – niezawodność, bezpieczeństwo i elastyczność – wszystkie te 3 elementy są bardzo ważne, ale dla mnie elastyczność jest kluczowa. Sytuacja zmienia się codziennie, dlatego potrzebujemy infrastruktury, która w czasie rzeczywistym może reagować na krytyczne sytuacje.

Zdobywaj praktyczną wiedzę i buduj kompetencje chmurowe

Zapisz się na newsletter Cloud Forum

Tak, chciałbym/abym otrzymywać od Cloud Forum najnowsze informacje drogą elektroniczną, w tym w szczególności w formie dedykowanego Newslettera. Zostałem/am poinformowany/a, że zgoda może zostać cofnięta w dowolnym momencie.


 

Dostawcy usług w chmurze działają w ten sposób już od jakiegoś czasu, ale sieci niedawno nadrobiły zaległości i te dwa elementy muszą iść w parze. Myślę, że aktualny wzrost ruchu nie przypomina niczego, co widzieliśmy wcześniej – nasi klienci muszą szybko reagować na ciągle zmieniającą się sytuację, a kluczem do tego jest łączność. Nadal ściśle monitorujemy ruch i wykorzystanie naszej sieci na całym świecie, pomagając klientom utrzymywać łączność w tych niewiarygodnie trudnych czasach.

Firma dostarcza (wspomnianą już) sieć Colt IQ w ramach regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Biorąc pod uwagę wzrost zainteresowania organizacji rozwiązaniami chmury hybrydowej czy multi cloud – jakie perspektywy rozwoju rysują się przed tym przedsięwzięciem w najbliższych miesiącach?

– Tak to prawda! Ogłosiliśmy ekspansję sieci Colt IQ w Europie Środkowo-Wschodniej w 2018 r., dodatkowo wspierając transformację cyfrową przedsiębiorstw w regionie poprzez elastyczne usługi na żądanie i usługi szerokopasmowe. Colt intensywnie inwestuje w rozwój sieci Colt IQ w regionie w odpowiedzi na szybki wzrost gospodarczy, zapewniając łączność o dużej przepustowości niezbędną do dalszego rozwoju przedsiębiorstw. W Polsce rozszerzamy nasz zasięg, łącząc 7 centrów danych w największych polskich hubach, takich jak Warszawa i Kraków, odpowiadając na potrzeby przedsiębiorstw w zakresie rozwiązań hybrydowych i multi cloud. Chcielibyśmy świadczyć usługi łączności dla przedsiębiorstw w Polsce, ale także w regionie CEE.

Warszawa stanowi dla Colt ważny węzeł komunikacyjny, obsługujący trasy sieciowe takie jak szerokopasmowa łączność do Sztokholmu oraz połączenie z obsługą 100 Gb/s zamykające pierścień światłowodowy Colt z Finlandii do Niemiec, łącząc Helsinki z Warszawą i Berlinem. Klienci w Polsce również będą mieli dostęp do rozległej sieci Colt IQ, zapewniającej łączność z ponad 900 kluczowymi centrami danych i ponad 29 000 budynkami z własną infrastrukturą sieciową na całym świecie, a także do sieci dalekobieżnej łączącej Europę z kluczowymi hubami w Azji, w tym z Japonią, Hongkongiem i Singapurem. Umożliwi to firmom przygotować się na pojawiające się nowe wymagania w zakresie łączności o dużej przepustowości. Atrakcyjność Polski jako ośrodka inwestycji w centra danych pozycjonuje ten kraj mocno na mapie wysokiej przepustowości, przyciągając operatorów centrów danych, dostawców łączności i użytkowników korporacyjnych. Chmura, zdalna współpraca, duże zbiory danych, bezpieczeństwo i analityka, fundamentalnie zmieniają sposób, w jaki firmy prowadzą działalność, otwierając nowe możliwości dla klientów, rynków i rozwoju.

W Polsce wiele firm staje się biznesami cyfrowymi, a sieć jest sercem tej cyfryzacji. Przedsiębiorstwa potrzebują sieci, która jest elastyczna, wydajna pod względem kosztów i przepustowości oraz przygotowana na przyszły rozwój. Zwinna, skalowalna, oparta na chmurze sieć na żądanie, z odpowiednimi możliwościami technicznymi, jednoczenie elastyczna kontraktowo jest niezbędna, aby spełniać wymagania rozwijającej się firmy, teraz i w przyszłości. To właśnie zapewniamy naszym klientom.

Czy dynamiczny rozwój polskiego rynku data center i otwarcie regionów hiperskalerów – Google Cloud i wkrótce Microsoft Azure – znajdują odzwierciedlenie w ofercie Colt dla polskich przedsiębiorstw?

– Wzrost przychodów z usług telekomunikacyjnych w Polsce w latach 2019-2024 będzie napędzany przez segmenty mobilnej transmisji danych, stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, płatnej telewizji oraz usług w chmurze i centrów danych. Zliberalizowany rynek telekomunikacyjny odnotował znaczny rozwój w sektorze chmury. Cały krajowy rynek telekomunikacyjny szybko się rozwija – IoT, usługi chmurowe oraz centrów danych stały się kluczowe. Operatorzy są zmuszeni dostosować się do szybko pojawiających się zmian na rynku, aby utrzymać przychody i zyski. Myślę, że sukces w biznesie zależy od szybko wprowadzanej innowacji i elastyczności, by sprawnie nawiązywać kontakty z nowymi rynkami, partnerami i dostrzegać nowe możliwości. W przyszłości spodziewamy się, że inwestycje operatorów w sieci światłowodowe oraz inicjatywy szerokopasmowe wspierane przez rząd będą stymulować przyjęcie usług szerokopasmowych w całym kraju.

Globalna sieć Colt, w połączeniu z centrami danych naszych polskich partnerów, wspiera kompleksowe wymagania przedsiębiorstw, począwszy od projektowania szkieletu sieci, aż po optymalizację doświadczeń użytkowników na co dzień. Ważne jest też, aby budować silne relacje z partnerami takimi jak Microsoft, Oracle, Google, AWS, aby zapewnić klientom w Polsce pełne wykorzystanie mocy chmury. Dzięki współpracy z Colt, firmy mogą korzystać z inteligentnej architektury sieciowej, która umożliwia korzystanie z wielu technologii, w tym IoT, zaawansowanej łączności bezprzewodowej, a także transformacyjnych rozwiązań Big Data.

Łączność to również, jeśli nie przede wszystkim – bezpieczeństwo. Bezprecedensowy wzrost zagrożeń cyberatakami wyniósł zarządzanie ryzykiem utraty danych, nieautoryzowanego dostępu czy ransomware na szczyt codziennych wyzwań CIO. W jaki sposób Colt wspiera bezpieczną komunikację przedsiębiorstw w obliczu różnorodnych i licznych zagrożeń?

– W ciągu ostatniego roku wzrosła liczba incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem, z których większość to ataki ransomware, w których dochodzi do wycieku wykradzionych danych. Stwarza to dodatkowe, trudne do rozwiązania problemy operacyjne, ale także zwiększa koncentrację na łączności sieciowej i potencjalnym konflikcie między ustaleniami dochodzenia (np. potencjalny brak dowodów na eksfiltrację danych) a możliwością podjęcia działań regulacyjnych (np. po wycieku eksfiltrowanych danych). Odsetek firm będących celem cyberprzestępców w ubiegłym roku wzrósł z 38% do 43%, przy czym ponad jedna czwarta z nich (28%) doświadczyła pięciu lub więcej ataków, jak wynika z raportu Hiscox Cyber ​​Readiness Report 2021. Życie online uległo cyfrowej transformacji, obejmując zarówno dom jak i pracę.

Jako ogólnoświatowy dostawca usługi sieciowych i komunikacyjnych, a także lider w obszarze cyberbezpieczeństwa, przeanalizowaliśmy i opisaliśmy niektóre z najczęstszych typów połączeń wymaganych przez nowoczesne przedsiębiorstwa. Pokazaliśmy, dlaczego holistyczne podejście, uwzględniające wyszczególnienie najważniejszych słabych punktów zabezpieczeń jest istotną częścią dowolnej strategii bezpieczeństwa IT. W świecie, w którym wszystko jest ze sobą połączone, cyberbezpieczeństwo musi być kompleksowe, adaptacyjne i oparte na współpracy.

Na całym świecie rośnie zarówno liczba, jak i intensywność zagrożeń związanych z cyberatakami. W Colt przygotowujemy przedsiębiorstwa na tę nową erę, oferując wszechstronną bezpieczną łączność dzięki gamie produktów, w tym zaporom ogniowym, bezpiecznym bramom sieciowym, ochronie DDoS i szyfrowaniu sieci. Ponieważ skuteczne zabezpieczenia opierają się na wielu poziomach ochrony, zapewniamy całościowe zabezpieczenia z ochroną na wszystkich punktach styku: na brzegu i w rdzeniu sieci oraz wzdłuż ścieżki sieciowej. Oferujemy intuicyjny portal internetowy dla usług Firewall i ochrony DDoS. Zapewnia to użytkownikom centralny widok ich urządzeń zabezpieczających i daje wgląd w to, jak działają ich usługi bezpieczeństwa.

Portal ten pełni funkcję pierwszego punktu kontroli dla wszelkich dochodzeń związanych z usługami bezpieczeństwa. Zapewnia kompleksowy widok szczegółów konfiguracji zapory oraz alertów DDoS i statusu mitigacji ryzyka. W portfolio firmy Colt w zakresie cyberbezpieczeństwa znajdują się usługi monitorowania, wykrywania i ochrony danych oraz infrastruktury IT przed zagrożeniami cybernetycznymi i incydentami związanymi z bezpieczeństwem. Nasze usługi zapory nowej generacji są w pełni zarządzane przez ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa, ochrona DDoS jest wdrażana w wielu strategicznych lokalizacjach w globalnej sieci Colt, a nasze usługi szyfrowania sieci zabezpieczają przesyłane dane.

Jak wpłynie 5G na łączność – a co za tym idzie – dostępność usług wymagających przetwarzania i transmisji dużych ilości danych w czasie rzeczywistym? Czy Colt jest gotowy na 5G?

– Koncentrujemy się na dostarczaniu najlepszych w swojej klasie, szerokopasmowych rozwiązań łączności na żądanie, aby sprostać stale rosnącym potrzebom biznesowym naszych klientów, a pojawienie się technologii 5G stwarza wiele możliwości. Wdrożenie 5G wymaga obecnie znacznych nakładów kapitałowych i operacyjnych ze strony MSP ze względu na jej zapotrzebowanie na przepustowość i wymagane inwestycje w światłowody. Ściśle współpracowaliśmy z naszymi partnerami, aby zaprojektować architekturę sieci, która jest prosta w obsłudze, wysoce dostępna i zdolna do dostarczenia innowacyjnych usług sieciowych wymaganych dla 5G. Chcemy, aby wdrożenie 5G przyspieszyło, ponieważ uważamy, że jest to dla nas szansa na zapewnienie usług dosyłowych. Są niezwykle ważne, aby 5G działało poprawnie, wszystkie małe stacje dostępowe muszą być połączone światłowodem.

5G jest kosztowną inwestycją dla operatorów bezprzewodowych, więc pełne wdrożenie zajmie trochę czasu. Technologie 5G opierają się na sieciach mobilnych, które nie tylko są w stanie spełnić wymagania dotyczące niskich opóźnień, ale także fizycznie są bliżej użytkowników urządzeń 5G, co oznacza umieszczenie przekaźników na całej powierzchni dużych aglomeracji.

W Colt przez ostatnie 28 lat przygotowywaliśmy się do zaawansowanej łączności mobilnej, tworząc sieć Colt IQ. Colt IQ Network to wysokoprzepustowa, zwinna, elastyczna sieć szkieletowa, która zapewnia łączność z niskimi opóźnieniami i jest obecna we wszystkich głównych hubach na całym świecie, a także w głównych hiperskalowych centrach danych. W połączeniu z Colt On Demand, która pozwala organizacjom na zwiększanie i zmniejszanie wymagań dotyczących przepustowości w czasie zbliżonym do rzeczywistego, pozycjonuje to sieć Colt IQ jako architekturę nowej generacji, zdolną do wsparcia 5G. Z naszej perspektywy sieć Colt IQ umożliwia wdrożenie technologii 5G. Jest to obecnie najbardziej odpowiedni szkielet dla operatorów komórkowych, którzy potrzebują gęstej, miejskiej łączności, aby wprowadzić nową generację sieci komórkowych. Światłowód ma znacznie więcej możliwości niż komunikacja bezprzewodowa i dlatego może łączyć się z dowolnym miejscem na świecie z ogromną prędkością i większą przepustowością.

Dziękuję za rozmowę!

 

Rozważ wyłączenia AdBlockera

Cloud Forum rozwija działalność m.in. dzięki wyświetlaniu reklam online dla naszych Czytelników. Prosimy o rozważenie wsparcia nas poprzez wyłączenie blokera reklam.
Obserwuj nas: