Jesienią ub. r. liderzy Volkswagena i Microsoftu podpisali porozumienie, na mocy którego zobowiązali się do budowy platformy chmurowej dla największego na świecie producenta samochodów opartej na Azure. Pół roku później największy rywal Azure – Amazon Web Services ogłosił, że wraz z Volkswagenem zbuduje inną platformę, opartą o chmurę AWS, ale jej przeznaczenie będzie innego rodzaju.
-
VW wybrał Azure jako podstawę dla swojej platformy Connected Car, podczas gdy AWS stanie się podstawą budowy Volkswagen Industrial Cloud
-
Firma nie ukrywa, że u podstaw tej decyzji leży chęć utrzymania firmy Amazon jak najdalej od jakiegokolwiek interfejsu z klientem końcowym
-
Największy na świecie producent samochodów wdraża w pełni świadome podejście multicloud oparte na długofalowej strategii
Ostatnio w Polsce hasło Industry 4.0 jest odmieniane przez wszystkie przypadki na konferencjach i sympozjach jednak raczej z odległą perspektywą efektów. Mająca wspierać przedsiębiorców fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, zlokalizowana w Radomiu, właśnie zaczyna działalność i być może do końca 2019 r. określi plan działania. Tymczasem niedaleko stąd, tuż za zachodnią granicą, bez szumnych haseł i fundacji największy producent samochodów jest już w trakcie praktycznej rewolucji przemysłu 4.0 i do końca 2019 r. chce mieć działające pierwsze funkcjonalności Industry Cloud.
Automotive Cloud
Wykorzystując usługi Microsoft Azure Cloud i IoT Edge platforma Automotive Cloud pozwoli kierowcom kontrolować zdalnie różne aspekty codziennego życia. Od wejścia do samochodu, poprzez dobór muzyki słuchanej przed momentem w salonie, do zarządzania spotkaniami i prowadzenia telekonferencji służbowych, samochód przekształcić się ma w nieodzowną pomoc tak fizyczną jak i cyfrową.
fot. Volkswagen
Chmura samochodowa
Microsoft odnosi zwycięstwa na polu rywalizacji o względy wielkiego biznesu dla swojej chmury Azure, od sprzedawców detalicznych począwszy, głównie dlatego, że firmy takie jak Walmart nie chcą ani płacić, ani powierzać swoich danych Amazonowi upatrując w nim rywala. Paradoksalnie im bardziej Amazon rośnie, tym bardziej trend ten się utwierdza – więcej, przenosi na inne branże, jak motoryzacja. Dowodem może być podpisane porozumienie o współpracy między Microsoftem i VW w zakresie budowy platformy Connected Car w oparciu o chmurę Azure. Heiko Hüttel, kierujący działem Connected Car Volkswagena, powiedział, że wybór Microsoft Azure pod koniec zeszłego roku na platformę dla projektu Automotive Cloud został dokonany po rozważeniu również oferty Amazon Web Services. Hüttel twierdzi, że co prawda nie martwi się o budowanie konkurencyjnych samochodów przez Amazon (choć kto wie?), ale sugeruje, że są inne obszary działalności firmy w zakresie connectivity do których Amazon może potencjalnie przeniknąć. Sugerować ma to chociażby przejęcie przez Amazon startupu Embark (przewozy cargo autonomicznymi ciężarówkami).
W przypadku Volkswagena decyzja o współpracy z Microsoftem zapadła po trwającym pół roku okresie oceny. Firma wykorzystywała AWS jako platformę dla niektórych swoich aplikacji, w tym aplikacji We Park do obsługi płatności za parkometr. Zdaniem Hüttela aplikacje z AWS będą stopniowo przenoszone na Azure, a Volkswagen planuje budować nowe usługi w chmurze Microsoftu w obszarach takich jak analityka predykcyjna w utrzymaniu (predictive maintenance), zasilanie czy personalizacja.
Zdaniem szefa Connected Car chmury Amazon i Microsoft są w zasadzie równoważne, jeśli chodzi o możliwości technologiczne jednak decydujące o wyborze były osiągnięcia Microsoftu w zakresie rozwoju oprogramowania, jest to ważne dla VW pozycjonującego się coraz bardziej jako firma opartą na oprogramowaniu.
Chmura przemysłowa
W przeciwieństwie do rozwiązania skoncentrowanego na interfejsie samochodu z użytkownikiem i otoczeniem, które buduje na platformie Azure, chmurę AWS Volkswagen zamierza wykorzystać do optymalizacji produkcji.
Volkswagen Industrial Cloud połączy urządzenia w 122 zakładach produkcyjnych producenta samochodów na całym świecie, zbierze i przechowa dane operacyjne oraz przeanalizuje je pod kątem optymalizacji produkcji. W dalszej perspektywie platforma może być również wykorzystana do składowania i analizy danych od około 1500 dostawców VW z ok 30 tys. lokalizacji.
Z jakich usług AWS skorzysta VW? Poza standardowymi usługami związanych z infrastrukturą chmury, platforma wykorzysta serwisy, które AWS rozwija w ostatnich latach w celu wsparcia nowej generacji oprogramowania dla przedsiębiorstw, łączącego duże ilości danych pochodzących z urządzeń (IoT) z uczeniem maszynowym. Planowane jest m.in. oparte na S3 Data Lake dla wszystkich danych przemysłowych pochodzących z VW. Poza S3 planowane jest wdrożenie IoT Greengrass, IoT Core, IoT Analytics i IoT SiteWise do detekcji, gromadzenia i organizacji danych bezpośrednio z hal produkcyjnych jak również automatyczne uruchamianie zaawansowanej analityki danych. W przypadkach, gdy wymagana będzie analiza w czasie zbliżonym do rzeczywistego, dane będą przetwarzane bezpośrednio na miejscu dzięki instancji AWS Outposts, rozwiązaniu sprzętowo-programowemu Amazona, (analogicznemu do Azure Stack), które pozwala klientowi utworzyć mini-AWS – własny region dostępności we własnej lokalizacji.
Celem producenta jest standaryzacja i połączenie w jedną sieć wszystkich maszyn, urządzeń i systemów pracujących w fabrykach na poziomie produkcji, które obecnie działają pod kontrolą różnych systemów IT. Volkswagen Industrial Cloud ma na celu uspójnienie i uproszczenie wymiany danych między systemami i zakładami, pomagając firmie w optymalizacji działań poprzez predykcję i redukcję wąskich gardeł.
Volkswagen i Amazon Web Services przewidują zaangażowanie około 220 specjalistów pracujących nad projektem w kilku lokalizacjach na terenie Niemiec, a także w przyszłym wspólnym Centrum Innowacji Chmury Przemysłowej (Industrial Cloud) w Berlinie. Ambitnym celem jest uruchomienie Chmury Przemysłowej i jej pierwszych funkcjonalności już z końcem 2019 roku.