Przedwcześnie zakończona przez Cisco pogoń za liderem rynku chmury publicznej – Amazon AWS. Biznes w który firma deklarowała zainwestować 1 mld $ zostanie zamknięty w marcu 2017.
Cisco zapoczątkował swój serwis Intercloud w 2014 roku, formując naprędce alianse z gigantami branży, jak Salesforce.com (CRM). Wygląda na to, że Amazon mając prawie dekadę przewagi nad konkurencją, zdołał nie dopuścić kolejnego potencjalnie znaczącego gracza do zdobycia dobrego przyczółku na rynku chmury publicznej. Kilka lat wstecz, kiedy Amazon w szybkim tempie zaczął przejmować aplikacje, dane i budżety IT klientów korporacyjnych, liderzy technologiczni – jak Cisco – podjęły walkę inwestując spore budżety aby dołączyć do wyścigu i ostatecznie pokonać giganta handlu elektronicznego. Cisco deklarował inwestycję rzędu 1 mld $ w swoją inicjatywę technologiczną. Niestety – w tym samym czasie Amazon umacniał swoja dominującą pozycję na rynku chmury publicznej, oferując coraz bogatszą funkcjonalność i nawiązując więcej partnerstw niż którykolwiek z pozostałych dostawców.
Cisco to nie pierwszy gracz zmuszony do wycofania się z rynku od 10 lat zdominowanego przez Amazona. W 2015 r. firma Hewlett Packard Enterprise Co. (HPE) również wycofała się ze swojej oferty chmury publicznej, ułatwiając początkowo swoim klientom przeniesienie się do chmury AWS, następnie po podpisaniu umowy z Microsoftem – wspierając migrację do Azure. Ze swoich inicjatyw chmurowych wycofał się też Rackspace, koncentrując się na pomocy klientom w przejściu na AWS bądź Azure. Podobnie VMware, który podpisał kontrakt z AWS na świadczenie usług chmury hybrydowej.
55% wzrostu rocznie? To dopiero początek!
W wywiadzie dla CNBC udzielonym przed konferencją re:Invent Andy Jassy, dyrektor wykonawczy AWS, twierdzi że po 10 latach na rynku przychody AWS za 3Q 2016 sięgają 13 mld $ i rosną w tempie 55% rok do roku. Pomimo robiącego wrażenie wzrostu Jassy stawia ciekawą diagnozę sytuacji, twierdząc że AWS jest “naprawdę dopiero na początkowym etapie fazy adopcji usług chmurowych przez korporacje i sektor publiczny. … I to w Stanach Zjednoczonych…. Poza USA opóźnienie wynosi od 12 do 36 miesięcy…” Amazon jest ewidentnie na kursie aby przechwycić rynek wart biliony $ w najbliższych latach. W branży, w której – jak mówi Jassy – “liczy się skala i szeroki wybór funkcjonalności”, AWS który już teraz jest najbardziej dochodowym biznesem, ma szansę w dłuższej perspektywie stać się największym biznesem Amazona. Firma wciąż korzysta na tym, że ma 6 lat przewagi nad konkurencją.