Jeśli chodzi o usługi chmurowe i aplikacje w modelu SaaS istnieje ogromny wybór alternatywnych rozwiązań do tych, które znamy oferowanych przez największych jak Google, IBM, Salesforce, Amazon czy Microsoft. Przedstawiamy 12 z nich. CloudForum korzysta z połowy.
Zostawmy na chwilę z boku rozwiązania dobrze znane i pochodzące od internetowych gigantów. Dla małych i średnich firm, startupów istnieje cała gama narzędzi SaaS i usług w chmurze będących doskonałą alternatywą. I choć Microsoft, Amazon, Google czy IBM prześcigają się w ofertach darmowych pakietów dla startupów, to warto pochylić się nad tymi narzędziami. Po pierwsze, większość z nich jest darmowa w wersji podstawowej – co może być nie bez znaczenia dla wielu projektów w fazie inkubacji. Po drugie – rozwiązania te są niekiedy po prostu najbardziej funkcjonalne, co zostaje docenione poprzez rynek w postaci przejęcia przez większego gracza (jak np. Trello i Atlassian).
1. Asana
Asana to aplikacja do zarządzania projektami wspierająca pracę w zespołach. Uchodzi za połączenie Trello i Slack’a. Umożliwia zarządzanie zadaniami dla różnych ról i grup osób oraz pozwala na łączenie rozmów, raportowanie i śledzenie. Bez opłat dla max 15 użytkowników.
2. Cloudphone
Wirtualna centrala PBX, łączy poszczególne telefony pracowników w sieć korporacyjną. Najtańszy plan to 12 USD/m-c za jeden numer lokalny i trzy rozszerzenia.
3. Digital Ocean
Alternatywa dla AWS i pozostałych dużych dostawców. Oferuje usługi IaaS i jest powszechnie ceniony za prostotę użytkowania, wyróżnia to Digital Ocean choćby na tle AWS i ma znaczenie dla projektów gdzie ważne jest szybkie prototypowanie i dostarczenie MVP. Plany opłat zaczynają się od 5 USD/m-c.
4. Hootsuite
Platforma pozwalająca na automatyzację i integrację zarządzania komunikacją w mediach społecznościowych w jednym miejscu, pozwala na ustalanie kolejności i czasu ukazywania się postów na wszystkich naszych profilach – prywatnych czy firmowych. Obsługa do 3 profili jest za darmo.
5. Jira
Narzędzie wspierające pracę zespołów projektowych, głównie w projektach software/IT ale nie tylko. Jira zyskała uznanie jako narzędzie raportowania, śledzenia błędów i wsparcia testowania, jednak stopniowe dokładanie funkcjonalności projektowych, jak scrum i Kanban, pozwoliło stać się narzędziem bardziej kompleksowym. Plany opłat zaczynają się od 10 USD/m-c za 10 użytkowników.
6. Mailchimp
Narzędzie zarządzania listami mailingowymi. Cenione za przejrzysty interfejs zarządzania kampaniami i integrację z wieloma platformami blogowymi i e-handlu. Za darmo dla 2 tys. adresatów i 12 tys. maili.
7. Shopify
Platforma e-handlu w chmurze jakich wiele, zdobywa jednak uznanie dzięki m.in. za oferowanie aplikacji mobilnej wraz ze sklepem on-line, integrację z Facebook, Pinterest i Amazon, pełną obsługę kasową i integrację z usługami kurierskimi. Najtańszy plan to 9 USD/m-c.
8. Surveymonkey
Narzędzie do budowania ankiet, przeprowadzania akcji ankietowych i analizy wyników. Darmowe do 10 pytań w ankiecie i 100 respondentów.
9. Teachable
Dostępna w chmurze platforma do oferowania kursów on-line, możesz zbudować własną wersję Coursera czy Udacity. Od 39 USD/m-c w podstawowej wersji.
10. Twilio
Platforma dostarcza API komunikacyjne, pozwalające zintegrować funkcje takie jak SMS, rozmowy telefoniczne czy chat w aplikacjach. Opłaty w modelu pay-as-you-go.
11. Zoho One
Platforma oferująca on-line ok. 40 aplikacji biurowych w modelu i funkcjonalności analogicznej do G Suite. Opłata to 30 USD za użytkownika rocznie.
12. Zoom
System wideokonferencji alternatywny do Skype, Hangout i GoToMeeting. Za darmo do 100 użytkowników.
Cloud Forum korzysta z: Asana, Hootsuite, Jira, Mailchimp, Surveymonkey, Teachable.