Czas pandemii jest dla wielu firm sprawdzianem z transformacji cyfrowej. Udowadnia, że brakuje nie tylko narzędzi technologicznych, ale i kompetencji do błyskawicznego przestawienia na funkcjonowanie w świecie on-line. Raport IDG pokazuje czarno na białym: firmy w Polsce mają duży problem z kompetencjami chmurowymi.
Obecna rzeczywistość, na skalę wcześniej niespotykaną, oparła się na dostępności i niezawodności narzędzi do pracy i nauki zdalnej, rozwiązań IT wspierających biznes oraz utrzymaniu systemów i danych w chmurze. Firmy i instytucje stanęły w obliczu konieczności stawienia czoła nowym wyzwaniom. Główne z nich to zachowanie ciągłości biznesowej i operacyjnej oraz przedefiniowanie swojego podejścia do transformacji cyfrowej. Przetrwają te, które błyskawicznie dostosowują się do sytuacji nadzwyczajnej, spowodowanej przez COVID-19.
– Dziś, dla wielu organizacji, to właśnie chmura jawi się jako jedno z najbardziej przełomowych rozwiązań technologicznych, pozwalające na dostosowanie biznesu do nowej rzeczywistości, bezpieczne przechowywanie i przetwarzanie danych, oraz znaczną redukcję kosztów IT i skalowalność – mówi Michał Paschalis-Jakubowicz, CEO Oktawave.
Sytuacja jest tym bardziej poważna, że Polska od lat ciągnie się w ogonie krajów UE w zakresie adopcji rozwiązań chmurowych. Przyczyny takiego stanu pokazują wyniki badania Kompetencje chmurowe firm w Polsce 2020, zrealizowanego przez IDG na zlecenie Oktawave i 7bulls.com tuż przed eskalacją pandemii COVID-19 w Europie. Badanie zrealizowano na grupie osób zajmujących kierownicze stanowiska informatyczne w średnich i dużych firmach prowadzących działalność w Polsce. Wyniki wykazały, że to właśnie brak kompetencji chmurowych jest jedną z głównych przeszkód w transformacji cyfrowej.
Menedżerom IT piętrzą się przeszkody
Respondenci wymienili aż 24 przeszkody stojące na drodze do transformacji chmurowej, które mają źródło głównie wewnątrz organizacji. Największą upatrują w braku odpowiednich kompetencji (28%.) oraz trudności z wyborem odpowiedniego rozwiązania technologicznego (26%).
Patrząc przez pryzmat posiadanej wiedzy i umiejętności, aż 89% menedżerów IT napotyka największe trudności przed samą migracją do chmury. Za najtrudniejsze etapy transformacji chmurowej uważają planowanie procesu migracji do chmury (48%) oraz analizę i projektowanie architektury przed migracją (41%). Samo przeniesienie systemów i aplikacji do chmury jest problemem dla 33% z nich.
Blisko co drugi ankietowany (47%) uważa, że kompetencje technologiczne (umiejętność zaprojektowania infrastruktury chmury i migracji) oraz pozatechnologiczne (prawne, regulacyjne, finansowe, zarządcze) w równym stopniu decydują o sukcesie transformacji chmurowej. Z kolei 35% uważa, że skuteczna transformacja firmy do chmury jest niemożliwa bez twardych kompetencji technologicznych zespołu.
– Najważniejsza jest świadomość, że prawidłowe zaplanowanie i zaprojektowanie migracji do chmury jest kluczowym elementem całego procesu. Największe efekty daje proces w pełni przemyślany i zaplanowany, włącznie z analizą opłacalności biznesowej. Pozwala to na uzyskanie optymalnego sposobu i architektury migracji, co pozytywnie wpływa na późniejszą eksploatację – komentuje Katarzyna Materka, szefowa Działu Rozwiązań Cloud Computing, 7bulls.com.
Kluczowe kompetencje dla transformacji chmurowej
Zdaniem menedżerów IT kluczowe kompetencje do przeprowadzenia udanej transformacji chmurowej to umiejętność budowy i migracji aplikacji do platform chmurowych (40%) oraz znajomość specyficznych technologii chmurowych jak Java, Python, Docker, Kubernetes (35%). Co czwarty menedżer IT (26%) uważa, że migracja do chmury nie będzie możliwa bez posiadania przez zespół kompetencji z zakresu technologii wirtualizacyjnych.
W przypadku większości firm (43% dużych i 48% średnich) wybór rozwiązania chmurowego zależy właśnie od posiadanych kompetencji chmurowych. Tylko dla około jednej piątej (23% dużych i 21% średnich firm) posiadane kompetencje nie mają znaczenia przy wyborze technologii chmurowej lub dostawcy chmury, ponieważ wystarcza im wsparcie zewnętrzne.
– Dla większości firm problem zaczyna się już na początku procesu transformacji chmurowej, z powodu braków kompetencyjnych. Obecna sytuacja wyraźnie pokazuje, że spora część firm będzie musiała poszukać pomocy u wyspecjalizowanych dostawców usług i technologii chmurowych. Posiadają oni bowiem odpowiednie kompetencje, aby taką transformację sprawnie przeprowadzić, przy okazji znacznie redukując koszt infrastruktury IT – komentuje Maciej Kuźniar, COO Oktawave.
Wybierając dostawcę chmurowego, menedżerowie IT kierują się też innymi kryteriami oceny, takimi jak zgodność z wymogami prawnymi (44%), sposób zarządzania ryzykiem (37%) oraz certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo (36%). Liczą się również doświadczenie dostawcy w zakresie projektowania i wdrażania rozwiązań chmurowych (28%), lokalizacja centrum danych (27%) oraz sposób zarządzania danymi (25%).
Pobierz raport