Zapis dokumentu w publicznym łańcuchu bloków – np. nowego regulaminu usług bankowych – kosztuje w granicach 0,07 – 0,15 zł. Sposób tradycyjny, czyli wysyłka listowna – kilkanaście razy więcej. Blockchain się opłaca? Pytanie retoryczne.
Coinfirm – fintech o polskim i brytyjskim rodowodzie, działający już na rynkach międzynarodowych, w tym w Japonii, uczestnik akceleratora dla start-upów „Let’s Fintech with PKO Bank Polski” prowadzonego w programie MIT Enterprise Forum Poland, podpisał właśnie umowę o współpracy, w ramach której firma uczestniczyć będzie w procesie wdrażania technologii łańcucha bloków w banku. Pierwszym obszarem będzie problem potwierdzania autentyczności dokumentów udostępnianych klientom, w tym regulaminów oraz taryf opłat i prowizji.
Blockchain jest jedną z możliwości zaadresowania problemu braku pełnej wiarygodności „trwałych nośników” w elektronicznej komunikacji między kontrahentami – w tym konkretnym przypadku z klientami banku. Na czym polega problem “trwałego nośnika”? Instytucje finansowe (choć nie tylko ich to dotyczy) są zobowiązane dostarczyć swoim klientom dokumenty mające wiążącą moc w zakresie obowiązujących umów np. regulaminy czy cenniki po zmianach, w sposób:
- uniemożliwiający jednostronną ich zmianę, oraz
- pozwalający na dostęp do nich po rozwiązaniu umowy
Postać papierowa spełnia te warunki ale w epoce cyfryzacji obiegu informacji można znaleźć rozwiązania tańsze i bardziej ergonomiczne. Instytucje skłaniają się w kierunku technologii blockchain szczególnie w obliczu wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE, poddającemu w wątpliwość czy obecnie stosowane metody komunikacji elektronicznej, np. za pomocą maila czy udostępniania dokumentów poprzez bankowość elektroniczną, dają wystarczające zabezpieczenie co do ich autentyczności.
Skuteczność i zasadność implementacji technologii została potwierdzona w wewnętrznych testach, z wykorzystaniem zarówno prywatnego, jak i publicznego łańcuch bloków. Coinfirm i PKO BP liczą, że już w najbliższych kwartałach możliwe będzie wdrożenie tej technologii do procesu obsługi klienta.
Otwiera to możliwości wdrożeń w innych branżach, regulowanych i borykających się z problemem kosztów w związku z “trwałym nośnikiem”, takich jak ubezpieczenia, energetyka, telekomunikacja, usługi medyczne.
Alternatywne rozwiązania starają się równolegle wypracować też mBank i Orange Finanse (technologia WORM – Write Once Read Many) oraz Związek Banków Polskich i Krajowa Izba Rozliczeniowa, które eksperymentowały z rozwiązaniami Billon i IBM.
O współpracy Coinfirm i PKO BP informują również media międzynarodowe.