Euro 2020 cyfrowa infrastruktura
INFRASTRUKTURA

Euro 2020, Wimbledon i Liga Mistrzów stawiają wyzwania infrastrukturze cyfrowej

Niedawne mecze Igi Świątek oraz Huberta Hurkacza na Wimbledonie czy tegoroczne rozgrywki EURO wzbudzają niezwykłe emocje. Nie tylko dlatego, że są prawdziwym widowiskiem, z dużą ilością zaskakujących zwrotów akcji czy wielobramkowymi wynikami. Również dlatego, że odbywają się po przerwie spowodowanej pandemią.

Z powodu obostrzeń, transmisje na różnych urządzeniach, w tym również mobilnych, mają jeszcze większe znaczenie niż kiedykolwiek wcześniej. Wszystkie sportowe wydarzenia od Tour de France po nadchodzące Igrzyska Olimpijskie w Tokio będą oparte na solidnej i sprawnej infrastrukturze cyfrowej.

Nadawcy muszą być w stanie szybko rozbudować swoją infrastrukturę IT, aby dostarczać treści w wysokiej rozdzielczości w czasie rzeczywistym odbiorcom na całym świecie. Biorąc pod uwagę wyzwania związane z pandemią, które znacznie zwiększyły popyt na usługi i nałożyły większe obciążenia na infrastrukturę – zapewnienie bezproblemowej transmisji jest szczególnie trudne.

Dla zobrazowania skali, można przywołać finał Ligii Mistrzów. Pod koniec maja, zaledwie 33% normalnej pojemności stadionu – czyli 16 500 osób mogło oglądać go z trybun. Tymczasem, w samej Wielkiej Brytanii, transmisję oglądało 8,7 miliona osób, w tym prawie 4 miliony wybrało transmisję cyfrową na żywo.

Sposób, w jaki infrastruktura cyfrowa jest projektowana, budowana i obsługiwana, bezpośrednio wpływa na zdolność dostawców mediów cyfrowych do zapewniania wysokiej jakości oglądania w czterech kluczowych wymiarach:

  1. Przepustowość, ponieważ widzowie oczekują wielu wysokiej jakości streamów
  2. Spójność, ponieważ przepustowość publicznego internetu może być nieprzewidywalna
  3. Opóźnienia, które wpływają na to, ile minie czasu od naciśnięcia „play” do rzeczywistego odtworzenia transmisji
  4. Koszt, który jest funkcją wykorzystywanej przepustowości i odległości, którą treść musi pokonać poprzez sieć.

Infrastruktura cyfrowa obejmuje bezpośrednio połączone sieci telekomunikacyjne, które są budowane przy użyciu kombinacji światłowodów, routerów i przełączników sieciowych, punktów wymiany ruchu internetowego oraz obiektów kolokacyjnych, w których znajduje się ten sprzęt.

W jaki sposób Equinix wspiera transmisje sportowe na żywo?

Bardzo znacząco zmienił się sposób, w jaki firmy musiały tworzyć infrastrukturę i zasoby niezbędne do prowadzenia transmisji. Tradycyjnie, nadawcy musieli zainwestować spory kapitał w zakup pasma, instalację sprzętu dystrybucyjnego, transmisyjnego i produkcyjnego. Wymagało to dedykowanych, specjalnie zbudowanych obiektów, infrastruktury i niestandardowych rozwiązań programowych. Nadawcy musieli więc następnie odrobić finansowo tę inwestycję zarabiając na reklamach czy licencjach i, aby było to możliwe, oferować szeroki zakres treści, żeby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Dzisiaj, przy znacznie mniejszym koszcie początkowym, właściciele treści mogą tworzyć platformy streamingowe hostowane w chmurze, wykorzystując usługi w modelu SaaS i bezpośrednio dotrzeć do konsumenta.

Potrzeba bycia bliżej klientów napędza model Direct-to-Consumer (D2C), w którym coraz więcej marek dystrybuuje i wykorzystuje treści wideo, zasadniczo przyjmując zasady i praktyki tradycyjnych mediów i firm nadawczych. W miarę narastania tego trendu zarządzanie dystrybucją wysokiej jakości treści do wielu punktów końcowych będzie wymagało rozszerzenia sieci aż do brzegu, aby umożliwić większe przetwarzanie lub buforowanie treści bliżej miejsca, w którym znajdują się konsumenci. Zmiana architektury infrastruktury cyfrowej jest kluczem do odblokowania nowych możliwości w zakresie dostarczania treści.

Brzeg sieci jest kluczowy tam, gdzie potrzebne są usługi o niskim opóźnieniu pomiędzy systemem, który przetwarza ogromne ilości danych a użytkownikiem końcowym. Edge computing dostarczanie konsumentom wideo wysokiej rozdzielczości w przypadku transmisji wydarzeń sportowych na żywo, ale także w bramkach płatności natychmiastowych, które często są spersonalizowane.

Połączenia bezpośrednie odgrywają ogromną rolę w przejmowaniu sygnału. Red Bee odbiera sygnały telewizyjne na żywo ze swoich anten satelitarnych, zdarzają się jednak sytuacje, w których musi uzyskać sygnał za pośrednictwem połączenia IP z dostawcą w centrum danych. Wykorzystując bezpośrednie i bezpieczne połączenia Equinix Cross Connect o niskim opóźnieniu między dostawcami sygnału, dostawcami usług internetowych (ISP), sieciami, chmurami i dystrybutorami, Red Bee może szybko pozyskać nowe sygnały. Jest to niezbędne do szybkiego dostarczania mediów online na żywo do wielu dystrybutorów treści.

Bliskość dostawców treści i ich własnych punktów obecności (PoP) również odgrywa kluczową rolę w sposobie świadczenia usług przez Red Bee, sprawdzaniu integralności sygnału i bezpiecznym przekazywaniu treści. Sygnały telewizyjne i radiowe muszą być monitorowane w punkcie przekazania, aby pomóc w zlokalizowaniu problemów w sieci dystrybucyjnej, jeśli wystąpią. Następnie wykorzystywana jest bezpieczna infrastruktura sieciowa, aby zapewnić dystrybutorom dostęp tylko do treści, do których przenoszenia są uprawnieni.

RedBee - schemat

Red Bee osiąga wysoki poziom niezawodności, dostarczając sygnał jednocześnie do swoich georedundantnych punktów PoP w wielu centrach danych, wykorzystując połączenia, aby dotrzeć do stron trzecich, podmiotów stowarzyszonych i dostawców chmury publicznej, takich jak AWS, Google lub MS Azure, którzy następnie dystrybuują te sygnały do konsumenta, niezależnie od tego, czy jest to za pośrednictwem telewizji kablowej, satelity czy OTT.

Dzięki globalnej infrastrukturze cyfrowej, którą tworzą centra danych Equinix, połączenia bezpośrednie i usługi brzegowe, firmy mają możliwość dotrzeć ze swoją transmisją do oglądających  w przeciągu milisekund. Pamięć podręczna znajduje się bliżej użytkowników końcowych. Umożliwia to redukcję opóźnień i zminimalizowanie ryzyka problemów z połączeniem. Połączenia bezpośrednie pomiędzy wszystkimi elementami łańcucha dostaw poprzez centra danych Equinix umożliwiają bezproblemową i bezpieczną wymianę danych, a w rezultacie stały streaming wysokiej jakości.

Jak transmisje na żywo będą się zmieniać w przyszłości?

Oczywiście, ważną i znaczącą zmianą, którą należy wziąć pod uwagę będzie rozwój sieci 5G. W miarę rozwoju tej technologii, jakość sygnałów bezprzewodowych będzie jeszcze wyższa. Umożliwi to również wprowadzenie technologii rozszerzonej czy mieszanej rzeczywistości. Już teraz pokazywane są przykłady, jak w przyszłości będzie można wykorzystać bannery reklamowe i za pomocą właśnie rozszerzonej rzeczywistości – wyświetlać na nich różne reklamy w zależności od kanału czy lokalizacji transmisji. A to wszystko w tle dziejących się na żywo wydarzeń sportowych.

Zmiany będą widoczne nie tylko w sposobie realizacji samej transmisji. Wirtualne, prywatne sieci z gwarantowanymi niskimi opóźnieniami, które będą możliwe w sieci 5G, pozwolą na wykorzystywanie mniejszej liczby kamer. Do meczu piłki nożnej zazwyczaj wymagane było ponad 25 kamer przywiązanych do nieporęcznych kabli transmisyjnych i podłączonych do ogromnych ciężarówek z generatorami prądu.

Treści i media cyfrowe to najszybciej rozwijający się sektor pod kątem przepustowości połączeń bezpośrednich w regionie UE. Szacuje się, że wzrośnie ona aż o 50% CARG do 2023 roku, co jest związane zarówno z rosnącym zapotrzebowaniem na usługi VOD, jak i wysoką jakość transmisji.

Zapisz się na newsletter i rozwijaj kompetencje chmurowe

Obserwuj nas: