BIZNES INFRASTRUKTURA

Właściciel marki Lidl chce stworzyć alternatywę dla Amazon Web Services

Chodzi oczywiście o alternatywę skierowaną do handlu detalicznego, który może niechętnie patrzeć na AWS jako platformę chmurową dla siebie, zważywszy na konkurencję ze strony samego Amazona.

Schwarz Group, właściciel marki Lidl i Kaufland rzuca wyzwanie Amazonowi, planując uruchomienie własnej platformy usług w chmurze, której oferta ma być skierowana do detalistów. Jednym z kroków w tym kierunku było przejęcie przez grupę dostawcy oprogramowania Camao IDC. Przejęcie zakończono oficjalnie 1 maja i w ten sposób firma pozyskała kluczowe kompetencje w postaci ok 70 specjalistów technologii chmurowych i digitalizacji, niezbędne zarówno do budowy platformy chmurowej jak również zapowiadanego startu w Wielkiej Brytanii usługi zakupów i dostawy online.

Stworzeniem nowej platformy pokieruje Stefan Herold, który zaledwie w marcu przejął rolę szefa ds. strategii i zarządzania biznesem. Działania w kierunku uruchomienia platformy przyspieszyły ze względu na pandemię i kryzys wywołany koronawirusem, które na trwałe zmieniły zwyczaje zakupowe i postawiły detalistów przed koniecznością szybkiej i często radykalnej przebudowy (bądź budowy od podstaw) swoich strategii cyfrowych.

Schwarz IT zamierza budować swoją pozycję konkurencyjną na pełnej zgodności z unijnymi regulacjami dotyczącymi ochrony danych (GDPR) i lokalizacji na terenie Europy, co ma być wyróżnikiem wobec AWS będącego związanym również regulacjami USA jak np. Cloud Act. Czy jednak to wystarczy w konkurencji z graczem o dominującej pozycji na rynku, hiperskalowej architekturze i zasobach gotówkowych dających możliwość skutecznej walki cenowej?

Pandemia spowodowała zmianę zwyczajów zakupowych, detaliści wychodzą naprzeciw

Poza niekwestionowanym wzrostem wykorzystania usług chmury publicznej dostarczanych przez dostawców hiperskalowych analitycy rynku wskazują na trend związany z chmurami branżowymi. To rozwiązania, których przewagą konkurencyjną jest m.in. dostosowanie do specyficznych branżowych regulacji, procesów biznesowych i lokalizacji – co podnosi efektywność kosztową jednocześnie stanowiąc czynnik uniezależniający od dominujących graczy będących w pewnych branżach (jak np. detal) potencjalnym zagrożeniem (Amazon).

Lidl uruchomił już Lidl Digital Logistics w Wielkiej Brytanii, a w styczniu pojawiły się doniesienia, że może uruchomić usługę dostawy online do połowy roku. Brytyjski dyrektor ds. cyfrowych Alex Murray już od 2018 roku podkreślał znaczenie nowych projektów cyfryzacji zakupów detalicznych w Lidlu. Ostanie wydarzenia tylko wzmocniły ten trend.