Chmura publiczna 2019: globalni dostawcy, liderzy i trendy
BIZNES INFRASTRUKTURA

Chmura publiczna 2019: globalni dostawcy, liderzy i trendy

Rywalizacja dostawców usług chmury publicznej w 2019 r. wyraźnie przenosi się na kierunek multicloud. Analizując działania liderów rynku chmury publicznej przyglądamy się perspektywom rynku chmury hybrydowej oraz oceniamy konsekwencje ich strategicznych posunięć.

Czołowi dostawcy usług chmurowych w 2019 r. utrzymują swoje pozycje, ewoluują jednak trendy, strategie i podejścia do rynku. Co prawda „cloud wars” w obszarze infrastruktury jako usługi (IaaS) wydają się w dużej mierze pojedynkiem rozstrzygniętym a dostawcy tacy jak Amazon Web Services, Microsoft Azure i Google Cloud Platform opanowali mapę globalnych graczy hiperskalowych, jednak nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, otwierają przestrzeń możliwości dla nowych graczy.

Rynek przetwarzania w chmurze A.D. 2019 pokazuje, że najwięksi gracze dostrzegają trend i szanse związane z multicloud (tj. korzystaniem z usług więcej niż jednego dostawcy chmury). Z kolei świadoma koncentracja na chmurze hybrydowej przez graczy takich jak IBM (poprzez przejęcie Red Hat) może znacznie zmienić układ sił na rynku w dalszej perspektywie. Chmura obliczeniowa nie jest już rynkiem hermetycznym, samym w sobie. Staje się katalizatorem zmian (a co za tym idzie inwestycji) nie tylko w IT, ale transformacji technologicznej i biznesowej obejmującej całość przedsiębiorstwa. Gartner przewiduje, że wydatki na IT w 2019 r. wzrosną globalnie o 3,2% do 3,76 bln USD właśnie dzięki modelom usługowym dostarczającym prawie każdą funkcję (everything-as-a-service), od podstawowych funkcji centrum danych po oprogramowanie dla przedsiębiorstw i zaawansowaną analitykę.

 

W praktyce należy się liczyć z sytuacją, że większość dużych przedsiębiorstw z listy Fortune 500 czy – w przypadku Polski – rankingu Lista 500 „Rzeczpospolitej”, będzie korzystać z usług przetwarzania w chmurze wszystkich trzech dostawców hiperskalowych i wykorzystywać większość aplikacji SaaS udostępnianych przez globalnych dostawców. Wg analityków przedsiębiorstwa będą budować przewagę konkurencyjną dzięki unikalnym i innowacyjnym zastosowaniom, łączeniu usług, optymalizacji, automatyzacji z wykorzystaniem technologii chmurowych. Elementem przewagi powoli przestaje być niższa cena za VM, za GB przestrzeni dyskowej czy za wywołanie API do rozpoznawania obrazu a na znaczeniu zyskuje umiejętność ich wykorzystania i wykreowania wartości dodanej dla biznesu. Oznacza to, że prawdziwa wojna o talent i kompetencje w takich obszarach jak AI/ML, data science, DevOps, cyberbezpieczeństwo czy architektura usług w chmurze dopiero przed nami.

Agenda dostawców chmury publicznej 2019:

Strategie cenowe

Google podniosło ceny za pakiet G Suite, co oznacza zmiany w wojnie o klienta za wszelką (niską) cenę usług. Z kolei usługi mocy obliczeniowej i pamięci masowej pozostają tymi o największej presji cenowej w dół co rekompensowane jest usługami o wyższej wartości dodanej jak narzędzia do uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji czy architektury serverless. To wszystko sprawia, że kalkulacja faktycznych kosztów i prognozowanie budżetu staje się dla przedsiębiorstw dużym problemem a zarządzanie kosztami – największym wyzwaniem, zdaniem pytanych w ankietach liderów. Badanie RightScale wykazało, że optymalizacja kosztów w chmurze jest zadaniem o najwyższym lub wysokim priorytecie dla firm niezależnie od wielkości. Ponadto nadchodząca era konteneryzacji i usług z nią związanych raczej skomplikuje temat i optymalizacji kosztów nie ułatwi.

Multicloud

Badania prowadzone przez firmy analityczne dowodzą, że ​​klienci chmury publicznej coraz częściej korzystają z usług więcej niż jednego dostawcy. Najczęściej w parze występują AWS i Microsoft Azure, choć platforma Google Cloud szybko nadrabia straty. Niedawno ogłoszona na konferencji Cloud Next dostępność platformy Anthos wyraźnie podkreśla ambicje Google w tym kierunku. Naturalnie przedsiębiorstwa łączą usługi dostawców chmury publicznej z istniejącymi centrami danych i chmurami prywatnymi i to napędza nowy wyścig dostawców – w obszarze rozwiązań hybrydowych i chmury prywatnej. Podejście multicloud wspiera również mocno konteneryzacja.

 

Sztuczna inteligencja, Internet rzeczy i zawansowana analityka

to technologie mające być dla dostawców chmur w zamierzeniu „kurami znoszącymi złote jajka”. Wszyscy trzej globalni dostawcy – Microsoft Azure, Amazon Web Services i Google Cloud Platform – mają podobne strategie: dostarczać podstawowe usługi chmury obliczeniowej, przechowywania danych funkcjonalności architektury serverless, aby następnie oferować usługi zaawansowane (upsell) jak AI/ML i na nich budować przewagę konkurencyjną. IBM obrał kurs na zarządzanie AI w środowisku multicloud.

Przejrzystość finansowa,

a raczej jej brak, utrudnia porównywanie dostawców. Magic Quadrant Gartnera dla infrastruktury chmurowej ogranicza liczbę graczy o globalnym zasięgu do zaledwie 6 z kilkunastu istniejących (uzasadnienie, że tylko ta szóstka jest prawdziwie hiperskalowa nie wszystkich przekonuje). Oracle w swoich sprawozdaniach finansowych rozbijał przychody na infrastrukturę, platformę i SaaS, obecnie biznes chmurowy Oracle prezentuje jako całość. Podobnie Microsoft, którego chmura komercyjna zawiera wszystko i jest także trudna do analizy. Google nie wydziela w ogóle usług w chmurze a IBM dzieli przychody na chmurę i usługi. Jedynie AWS prezentuje przychody z chmury dość przejrzyście.

IaaS / PaaS

Amazon Web Services

Jest liderem IaaS (infrastruktury jako usługi) i stopniowo poszerza swoją ofertę poruszając się w górę stosu technologicznego, od Internetu Rzeczy (IoT) po sztuczną inteligencję, rzeczywistość rozszerzoną i zaawansowaną analitykę danych. W efekcie AWS stopniowo powiększa przychody dzięki rosnącej palecie usług niż tylko platforma IaaS i stabilnie rośnie – 45% w Q4 2018. Posiada również najlepiej rozwinięty ekosystem developerów i partnerów (VMware, SAP, C3). Jest najczęściej dostawcą pierwszego wyboru dla klientów korporacyjnych, którzy w dalszej kolejności poszerzają portfel o innych dostawców. Pytanie jakie zadają analitycy to gdzie leżą granice wzrostu i zasięgu AWS: choćby w obszarze baz danych może stanowić zagrożenie dla Oracle a dzięki partnerstwu z VMware AWS buduje również silną pozycję w obszarze chmury hybrydowej.

Microsoft Azure

Pozycja chmury Microsoftu – numer 2 (za AWS) – jest pewna i niezagrożona, ale trudno jest bezpośrednio porównać obie platformy. Microsoft raportuje biznes chmurowy jako chmurę komercyjną, która obejmuje wszystko, od subskrypcji korporacyjnych Azure poprzez Office 365, usługi Dynamics 365 aż po LinkedIn. Firma oferuje zatem szeroką gamę usług w chmurze, jednak nie daje możliwości wydzielenia oprogramowania (SaaS) i samej platformy Azure, co dałoby możliwość bezpośredniego porównania z AWS.

Microsoft wygrywa ukierunkowaniem na branże, zwłaszcza w obszarze handlu detalicznego (retail) udało mu się pozyskać dużych klientów, którzy nie są skłonni do współpracy z AWS ze względu na konkurencję z Amazonem. Do pozyskanych ostatnio należą np. Gap oraz Fruit of the Loom.

Bez wątpienia strategia Microsoftu przynosi rezultaty, wyniki finansowe w 3Q fiskalnym wykazane przez „chmurę komercyjną” imponują a głównym tematem podczas konferencji Build 2019 było centralne miejsce jakie zajmuje Azure w podejściu firmy do rozwoju platform usług w chmurze.

rightscale 2019 public cloud adoption

Wg Rightscale, Azure zdobywa rynek częściowo kosztem AWS

Google Cloud Platform (GCP)

Dostawca zdobywa dużych klientów, dokonał zmiany na stanowisku lidera przejmując Thomasa Kuriana, weterana rynku enterprise z Oracle i jest postrzegany jako solidna przeciwwaga dla AWS i Microsoft Azure. Jednak poziom przychodów z biznesu chmurowego owiany jest tajemnicą, trudno też ocenić czy GCP zyskuje kosztem AWS lub Azure, czy po prostu rośnie wraz z rynkiem. Fakty ujawnione przez firmę to:

  • Podwojenie liczby kontraktów GCP o wartości ponad 1 mln USD
  • Podwojenie liczba umów wieloletnich
  • G Suite ma 5 milionów płacących klientów
  • Znaczący wzrost liczby transakcji o wartości ponad 100 mln USD.

Podczas konferencji Google Cloud Next 2019 firma zaprezentowała Anthos, platformę opartą na Google Cloud Services do zarządzania aplikacjami on-premises i w chmurze, przy czym nie tylko GCP, ale również AWS czy Azure, wychodząc tym samym naprzeciw potrzebom przedsiębiorstw korzystających z więcej niż jednego dostawcy i mającym dodatkowo potrzebę integracji środowisk on-premises. Ponadto firma rozwija współpracę z SAP, mając na celu udostępnienie usług uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji klientom pracującym z SAP S4 / HANA i C4 / HANA.

Google zwiększa swoje przychody z chmury również… podnosząc po raz pierwszy ceny za G Suite dla większości klientów, zbliżając się pod względem modelu kosztowego do bezpośredniego konkurenta – Office 365 Microsoftu.

Chmura hybrydowa i multicloud

Równolegle z rynkiem kształtowanym przez hiperskalowych dostawców chmury publicznej coraz bardziej konkurującym wartością dodaną wynikającą z udostępnianych funkcjonalności AI, rośnie rynek dostawców skoncentrowanych na zarządzaniu wieloma platformami i integracji usług w chmury publicznej z centrami danych przedsiębiorstw. Potrzeby biznesu są w tym obszarze duże i dostawcy tacy jak IBM czy VMware mają duże i uzasadnione ambicje, aby stać się platformami zarządzania infrastrukturą dla rynku enterprise.

Niemal wszystkie badania – również te przeprowadzone przez Kentik (poniżej) pokazują, że najczęściej spotykaną kombinacją wykorzystywanych platform chmurowych jest AWS + Azure, choć zwiększa się ilość klientów pracujących również w GCP. Aż 97% respondentów stwierdziło, że ich firmy korzystają z AWS a 35% przyznaje, że równolegle korzysta z platformy Azure. 24% korzysta z AWS i GCP.

kentik-report-2019 Multicloud

IBM

Strategia The Big Blue dla chmury obejmuje dostarczenie klientom funkcjonalności zarządzania wieloma systemami, usługami i dostawcami, ewolucję w stronę platformy zarządczej pierwszego wyboru. W 2018 r. IBM uruchomił platformę OpenScale for AI, której przeznaczeniem jest zarządzanie wieloma narzędziami AI oferowanymi przez głównych dostawców usług w chmurze. Firma uruchomiła również narzędzia do obsługi multicloud słusznie kierując się trendem wśród przedsiębiorstw do dywersyfikacji dostawców usług chmury publicznej. Ten sam fakt leży u podstaw przejęcia przez IBM firmy Red Hat za 34 mld USD. Reasumując – IBM oferując własną chmurę publiczną i dostarczając wszystko, od bare metal poprzez IaaS, PaaS, platformy usług analitycznych do Watsona (AI), a nawet obliczeń kwantowych poprzez mariaż z Red Hat celuje w pozycję wiodącego gracza w dziedzinie zarządzania chmurami na poziomie enterprise.

VMware

Jest częścią portfolio Dell Technologies i od lat opanował rynek tradycyjnych centrów danych, tak korporacyjnych (chmury prywatne) jak i dostawców publicznych. Firma wyrosła jako dostawca rozwiązań wirtualizacji, a następnie adaptowała pojawiające się technologie, od kontenerów po OpenStack. Bez wątpienia trafnym wyborem jest dla VMware ścisłe partnerstwo z AWS, w zakresie rozwiązań hybrydowych partnerstwo to jest korzystne dla obu stron. Współpraca rozciąga się też na ofertę AWS dla on-premises.

Obserwuj cloud forum na youtube

Chmura w Polsce: Dołącz do nas

Cloud computing w Polsce