INFRASTRUKTURA INNOWACJE

Technologie Alibaby, jak przetworzyć transakcje na ponad 30 mld USD w 24h

Alibaba ustanawia nowy rekord sprzedaży Single Day (Double 11) ze sprzedażą ponad 30,8 mld USD w ciągu 24 godzin.

  • Alibaba pobił rekord sprzedaży Singles Day 11 listopada. Wartość brutto sprzedanych towarów (GMV) przekroczyła 30,8 mld USD (25,3 mld USD w 2017 r.) podczas 24-godzinnego okresu zakupów.
  • Podczas pierwszej minuty i 25 sek. sprzedaż osiągnęła 1 mld USD.

Aby osiągnięcie tego wyniku było możliwe, Tmall.com wraz z powiązanymi platformami opierały się na technologiach dostarczanych przez Alibabę, w tym na zastosowaniu sztucznej inteligencji (AI) w celu poprawienia doświadczenia zakupowego klientów (CXCustomer Experience), wykorzystując infrastrukturę chmurową Alibaby do przeprocesowania rekordowego wolumenu transakcji.

źródło: Alibaba, Phys.org

Wsparcie infrastruktury

Alibaba korzysta z inteligentnej platformy operacyjnej DC Brain pozwalającej zoptymalizować wydajność ponad 200 globalnych centrów przetwarzania danych (CPD), w których działają platformy internetowe grupy, w obszarach obejmujących zużycie energii, chłodzenie, efektywność wykorzystania zasobów i niezawodność. Dzięki modelom wykorzystującym uczenie maszynowe DC Brain potrafi w czasie rzeczywistym przewidywać m.in. zużycie energii elektrycznej oraz efektywność energetyczną każdego CPD, dokonując inteligentnej alokacji obciążenia w celu redukcji zużycia energii. Do tegorocznej akcji Alibaba włączył również swoje „zielone centrum danych” – zlokalizowane w Zhangbei w północnych Chinach, chłodzone naturalnym przepływem powietrza oraz wody, co umożliwia redukcję poboru energii o 59%.

Wsparcie logistyczne

Dla chińskich klientów przygotowana została aplikacja mobilna Taobao umożliwiająca śledzenie w czasie rzeczywistym przesyłek zamówionych na transgranicznej platformie handlu elektronicznego Alibaba Tmall Global. Opracowany wspólnie przez Tmall Global, Alibaba Cloud i Cainiao system śledzenia wykorzystuje Internet rzeczy (IoT) i technologię blockchain do weryfikacji produktów zakupionych przez konsumentów przy zastosowaniu podwójnego uwierzytelniania i szyfrowania dwukierunkowego, śledząc przy tym lokalizację przesyłek w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem usług lokalizacji i GPS. Celem, jaki przyświecał firmie Alibaba przy opracowaniu nowego systemu śledzenia przesyłek było zwiększenia zaufania klientów poprzez budowę bezpiecznego środowiska dla handlu transgranicznego opartego na przejrzystym łańcuchu dostaw. Innym ważnym elementem jest Cainiao Smart Logistics, centralna platforma łącząca sieć partnerów logistycznych, niezbędna, aby obsłużyć miliony przesyłek w ekstremalnie krótkim czasie. Z kolei do sterowania 700 automatycznie kierowanymi pojazdami (AGVAutomated Guided Vehicles) w nowym inteligentnym magazynie Cainiao, który jest największym całkowicie zrobotyzowanym magazynem w Chinach, zastosował rozwiązania Internetu rzeczy do nawigowania pojazdami oraz automatyzacji załadunku i rozładunku. Wg Alibaby efektywność operacyjna inteligentnego magazynu Cainiao jest o 50% wyższa niż w przypadku magazynów tradycyjnych. To nie koniec – Cainiao wdrożył również system monitoringu wideo o nazwie Sky Eye Program, który był używany przez partnerów logistycznych podczas tegorocznego Singles Day. Sky Eye wykorzystuje kamery w punktach logistycznych w całym kraju, a dzięki gromadzeniu danych w chmurze Alibaba oraz zastosowaniu technologii komputerowego rozpoznawania obrazów wraz z autorskimi algorytmami Cainiao jest w stanie zidentyfikować niewykorzystane zasoby i nieprawidłowości w procesie logistycznym oraz przesyłać aktualizacje do osób nadzorujących w czasie rzeczywistym.

Cyfrowa dostępność

Po raz pierwszy została udostępniona osobom niedowidzącym i z wadą wzroku technologia Smart Touch, opracowana wspólnie przez Uniwersytet Tsinghua i laboratorium badawcze Alibaby zajmujące się m.in. naturalną interakcją (Natural Interaction Experience). Jest to technologia wykorzystująca urządzenia mobilne i wymaga od użytkowników pobrania aplikacji oraz podłączenia specjalnego arkusza do telefonu. Wg wyjaśnień firmy aplikacja pozwala odczytywać reakcje użytkownika przez urządzenie mobilne za pomocą różnych interfejsów (jak dotyk, głos, wideo) następnie wykorzystując sztuczną inteligencję i technologię interakcji człowiek-maszyna (HMI) zapewnić użytkownikowi odpowiednie interakcje audio i dotykowe. Po stronie sprzedawcy Smart Touch, dzięki interakcji głosowej, umożliwił osobom niedowidzącym zapoznanie się z każdym produktem za pomocą przycisków dotykowych na specjalnym arkuszu umożliwiającym łatwiejszą nawigację w interfejsie mobilnym. Technologia ma zostać oficjalnie udostępniona na początku przyszłego roku.

CX + AI

Alibaba DAMO Academy to inicjatywa badawcza firmy mająca na celu opracowanie opartego na uczeniu maszynowym narzędzia do automatycznego tłumaczenia, aby usunąć bariery językowe pomiędzy sprzedawcami a kupującymi. Narzędzie wykorzystywane jest przez Internetowy chatbot uruchomiony na Lazada zapewniając symultaniczne, dwukierunkowe tłumaczenie z angielskiego na tajski, wietnamski, indonezyjski. Chatbot działa również na AliExpress, międzynarodowej platformie sprzedaży internetowej Alibaby, pozwalając na komunikację klientów ze sprzedawcami w językach: angielskim, chińskim, rosyjskim, hiszpańskim, francuskim, arabskim i tureckim.

Jak wyjaśnia Alibaba, narzędzie wykorzystuje mechanizm self-attention w modelu tłumaczenia maszynowego opartego na sieci neuronowej (NMT – Neural Machine Translation) oraz wykorzystuje dużej skali bazę językową do uczenia modelu. Pierwszy raz narzędzie zostało zastosowane na tak wielką skalę w sektorze e-commerce. Firma planuje, że narzędzie będzie w najbliższej przyszłości wspierać symultaniczną, dwukierunkową komunikację na różnych platformach o zasięgu globalnym.

Sprzedawcy na Tmall mieli do dyspozycji w tym roku również Alime Shop Assistant, inny chatbot wykorzystujący uczenie maszynowe, który obsługiwał klientów w ciągu 24 godzinnego maratonu zakupów. Inteligentny asystent rekomendował produkty na podstawie zapytań klientów i preferencji zakupowych wywnioskowanych z historii zakupów oraz dostarczał aktualnych informacji o etapie dostarczania przesyłki i przewidywanym terminie dostawy.

Sztuczna inteligencja w tle

Szacuje się, że ok. 180 tys. marek i ok. 200 tys. inteligentnych sklepów offline wzięło udział w tym największym wydarzeniu zakupowym w ekosystemie Alibaba w Chinach i na całym świecie. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji były wszechobecne, asystowały sprzedawcom w doborze asortymentu produktów i rekomendacjach, prognozowaniu sprzedaży, strategii cenowej, produkcji na zamówienie i zarządzaniu zapasami podczas 24-godzinnego seansu zakupowego. Na podstawie rekomendacji algorytmów wybrane zostały produkty do sprzedaży według określonych kategorii i funkcjonalności. Również wykorzystując uczenie maszynowe sprzedawcy mieli możliwość przewidywania przyszłej wielkości sprzedaży produktu w tygodniach poprzedzających 11. listopada. Ceny były również automatycznie dostosowywane w czasie rzeczywistym, z wykorzystaniem uczenia ze wzmocnieniem (RL – Reinforcement Learning).

Jeszcze przed Singles Day Alibaba udostępnił sprzedawcom Aliwood, narzędzie do edycji wideo wykorzystujące sztuczną inteligencję, które umożliwiło im stworzenie krótkich filmów z oferowanymi produktami. Zdaniem firmy, narzędzie do edycji potrafi określić kluczowe treści z tekstu, obrazów i wideo, i na ich podstawie wygenerować w ciągu minuty 20-sekundowy film promocyjny. Aliwood jest wspólnym projektem Alibaba Natural Human Computer Interaction Lab, Alibaba Cloud i Laboratorium IDEA Uniwersytetu Zhejiang.

Więcej informacji źródłowych jest dostępnych na ZDnet oraz CNBC.