BIZNES INFRASTRUKTURA

Wojny chmurowe, Microsoft vs Amazon vs IBM w liczbach

Czy krajobraz na szczycie rynku chmury publicznej zbliża się do przełomu? Dynamiczny wzrost przychodów Microsoft w wysokości 8,5 mld USD w ostatnim kwartale otworzył drogę do przełamania dominacji Amazona jako wiodącego globalnego dostawcy usług chmury publicznej dla przedsiębiorstw w ciągu ostatnich 12 miesięcy, przynosząc 26,7 mld USD wobec 23,4 mld USD AWS.

Podczas gdy Amazon AWS pokazuje zestaw zdawałoby się imponujących danych za 3. kwartał – 6,68 miliarda USD przychodu, co daje wzrost na poziomie 46% r-r – ten sam kwartał finansowy daje Microsoftowi wzrost na poziomie 47% r-r, co odzwierciedla rosnącą siłę platformy Microsoft w każdym aspekcie rozgrzanego do białości rynku chmury dla przedsiębiorstw. Konkretnie – przychody z Azure wzrosły o 76%, natomiast Dynamics 365 jako SaaS o 51%.

Wyścig z zadyszką

Jak podkreślał podczas konferencji podsumowującej kwartalne wyniki CEO Satya Nadella, chmura zajmuje centralne miejsce w strategii Microsoft. Jest chmurą hiperskalową, której funkcjonalność rozciąga się od tożsamości, poprzez dane, platformy aplikacji, bezpieczeństwo, aż po zarządzanie. – W tym kwartale wprowadziliśmy 100 nowych funkcji platformy Azure, koncentrując się zarówno na tradycyjnych obszarach, jak bezpieczeństwo jak i nowych, jak IoT czy Edge AI – podsumowuje Satya Nadella.

Mimo, że niektórzy analitycy zaniepokoili się faktem spadku tempa rozwoju działalności chmurowej Amazon, spadek wyniósł z 49% do 46% w ostatnim kwartale, to jednak przyznać należy, że począwszy od 4. kwartału 2016 tempo wzrostu przychodów AWS rosło w sposób nieprzerwany, dopiero w ostatnim kwartale notując spadek. Taki sam spadek wystąpił w przypadku Microsoft – z 53% do 47%. To prawie nieuniknione dla obu firm, że osiągając taką skalę działania – 26,7 mld USD przychodu w ciągu ostatnich 12 miesięcy dla Microsoft, a 23,4 mld USD dla Amazon – tempo wzrostu ostatecznie może wyhamować.

Jeśli chodzi o IBM jego biznes w chmurze był jednym z nielicznych jasnych punktów w dość trudnym kwartale, przynosząc 19 mld USD przychodu w chmurze w okresie ostatnich 12 miesięcy, przy czym wartość IBM Cloud wyniosła 11,4 mld USD, co daje wzrost o 24% r-r. Jednak w ostatnim miesiącu IBM dokonał ogromnego skoku w kierunku skalowania biznesu w chmurze, przejmując firmę Red Hat za 34 mld USD. Dzięki temu przejęciu IBM zyskuje ok 3 mld USD rocznych przychodów w chmurze.

Microsoft nie idzie ścieżką Amazona

W przypadku Microsoft i Amazon konkurencja w przyszłym roku skupi się nie tylko na zaawansowanych technologiach chmurowych czy technologii sztucznej inteligencji. Microsoft stawia siebie w opozycji do Amazona, jeśli chodzi o agresywną strategię polegającą na zajmowaniu coraz większej liczby branż i bezpośredniej konkurencji z firmami będącymi do niedawna klientami, bądź potencjalnymi klientami AWS. Jak powiedział Nadella w swoim komentarzu do kwartalnych wyników – Nasze platformy i narzędzia w chmurze umożliwiają klientom intensywny rozwój technologiczny, zapewniając jednocześnie, że odpowiadamy na ważne kwestie dotyczące zaufania – zarówno zaufania do technologii, jak i zaufania jako partnera, którego model biznesowy jest nastawiony na zapewnienie sukcesu klientom. Żaden klient nie chce być zależny od dostawcy, który z jednej strony dostarcza mu technologię, ale z drugiej strony zaczyna z nim konkurować.

W opinii analityków Amazon będzie musiał dokonać znaczącej akwizycji, aby zniwelować lukę, którą Microsoft stworzył dzięki udanej reorganizacji, dzięki zorientowanej na klienta wizji CEO, poprzez swoją przewagę polegającą na obecności w setkach tysięcy dużych i małych firm na całym świecie, a także dzięki ciągłym, konsekwentnym inwestycjom pozwalającym na szybkie wdrożenie wizji Nadelli w rzeczywiste rozwiązania, z wartością biznesową dla klientów.