APLIKACJE W CHMURZE INNOWACJE

Jaki startup założyć, by kupił go gigant technologiczny?

Postawione w tytule pytanie zdecydowanie prowokuje, ale dla wielu przedsiębiorców jest uzasadnione. Zakładając startup wielu z nich ma na celu wyskalowanie przedsięwzięcia pod kątem opanowania pewnej niszy i zbudowania unikalnych kompetencji co spowoduje, że staną się wdzięcznym obiektem do przejęcia. Spora część wiodących VC wręcz wyłącznie pod tym kątem rozpatruje wejście w inwestycję na wczesnym etapie. Obecnie najgorętszym obszarem inwestycji jest AI.

Rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i równolegle galopujące zapotrzebowanie na duże ilości danych generują ponadprzeciętny apetyt na startupy AI we wszystkich branżach. Google z 14 akwizycjami przewodzi stawce, o przejęciu Kaggle rok temu pisaliśmy.

Łącznie 10 największych firm technologicznych nabyło ponad 50 startupów AI w ciągu ostatnich 5 lat, wg CBInsights. Ostatnie 12 miesięcy to jeszcze przyspieszenie tego trendu. Korporacje i giganci technologiczni o ugruntowanej pozycji borykają się z poważnym niedoborem utalentowanej kadry w dziedzinie AI, a luka kompetencyjna w umiejętnościach pozostaje istotną przeszkodą w szybszym postępie i rozwoju sztucznej inteligencji. Wyścig o firmy i kompetencje AI będzie się tylko nasilać.

Microsoft tylko w tym roku dokonał 2 ważnych przejęć w tej dziedzinie.

W maju b.r. sfinalizował transakcję akwizycji Semantic Machines z siedzibą w Berkeley w Kalifornii, która zajmowała się opracowaniem nowatorskiego podejście do budowania konwersacyjnej sztucznej inteligencji. Rozwiązanie firmy wykorzystuje uczenie maszynowe do optymalizacji interakcji z użytkownikiem takich jak uzyskiwanie dostępu czy pozyskiwanie informacji i komunikacja z usługami w znacznie bardziej naturalny sposób i przy znacznie mniejszym wysiłku. Firma jest prowadzona przez wielu pionierów w konwersyjnej sztucznej inteligencji, takich jak Dan Roth czy też dwóch szeroko znanych naukowców zajmujących się sztuczną inteligencją: profesora UC Berkeley, Dana Kleina i profesora Uniwersytetu Stanforda, Percy Liang, a także Larry’ego Glllicka, byłego szefa ds. rozpoznawania mowy w Apple.

Miesiąc później Microsoft sfinalizował kolejne przejęcie – tym razem Bonsai, również z siedzibą w Berkley. Firma buduje uniwersalną platformę uczenia głębokiego dla biznesu, która wyróżnia się tym, że ma współpracować z przemysłowymi systemami sterowania, takimi jak silniki czy układy robotyki. Charakteryzuje się również tym, że w swoim założeniu ma dać dostęp do technologii AI programistom niezależnie od ich poziomu doświadczenia. Platforma stanie się częścią usług Azure AI.

Szeroko zakrojone badanie przejęć w dziedzinie AI przeprowadziła firma CBInsights, której kalendarz przejęć prezentujemy poniżej. Jest to stan na luty 2018, nie obejmuje zatem w/w przejęć Microsoft.

Źródło: CBInsights

Polskie startupy w AI

Kilka mających swoje korzenie w Polsce jednak działających globalnie firm z Polski ma potencjał rozwojowy, aby w przyszłości stać się liczącym się graczem na rynku AI, ale również możliwym obiektem przejęcia przez giganta technologicznego. To czego potrzeba polskim firmom z dziedziny AI to przede wszystkim globalnej obecności i finansowania, choć oczywiście różne firmy w różnym stopniu. Poniższa lista zawiera firmy, które wykazują już dojrzałość technologiczną i działają na skalę międzynarodową. Z czasem zapewne lista będzie rosnąć.

Applica.AI dostarcza rozwiązanie pogłębionej analizy tekstu, semantycznego targetowania reklamy oraz semantycznej moderacji (np. wykrywanie mowy nienawiści)
Cognitum wykorzystuje analizę semantyczną i sztuczną inteligencję do rozwiązywania problemów takich jak identyfikacja karuzel VAT-owskich w Brazylii w czasie rzeczywistym
Deepsense.AI wśród przykładów osiągnięć deepsense.ai są m.in. algorytmy służące do przewidywania niebezpiecznych zjawisk sejsmicznych i ochrony przed nimi ludzi, skutecznego diagnozowania chorób takich jak retinopatia cukrzycowa, czy też usprawnienia obrony narodowej Wielkiej Brytanii za pomocą analizy zdjęć satelitarnych
Edward.AI inteligentny asystent sprzedażowy, wykorzystuje m.in. głębokie sieci neuronowe
Fido.AI pracuje nad technologią wykorzystującą sztuczną inteligencję do rozumienia języka naturalnego w celu m.in. eliminacji nękania i przemocy w Internecie. Wyróżniony przez CBInsights w 2016 r.
Infermedica usprawnia proces diagnostyczny dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii wnioskowania do wstępnej diagnostyki medycznej
Synerise to platforma klasy Revenue Performance Management, która zwiększa efektywność działań marketingowych poprzez personalizowaną komunikację z klientami, realizację kampanii we wszystkich kanałach (online i offline), automatyzację marketingu oraz tworzenie i rozwój programów lojalnościowych. Niedawno został nagrodzony tytułem Partnera Roku przez Microsoft, a tutaj można zobaczyć co o firmie mówi Satya Nadella
Wandlee wykorzystujący sieci neuronowe i uczenie głębokie chatbot wspierający działania marketingowe, sprzedażowe, obsługę zamówień